Bemoedigende woorden voor ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink / 1 reactie

Vraag

Geachte dr. Van den Brink. Ik ontdek op Youtube uw lezingen/voordrachten. Deze maken op mij een verpletterende indruk. Waarom? U bent helder als glas. U bezit de gave van het woord. Als u spreekt gebeurt er iets. Ik heb tientallen hoogleraren horen spreken (in Leiden; RUL). U spreekt anders. Het wordt tijd dat iemand, ik dus, dat tegen u zegt. Laat mijn woorden tot u doordringen! Er wordt ademloos meegeluisterd als u spreekt over de dwaze maagden (meisjes in uw woorden); niet door mensen, dat ook, maar vanuit den hoge. Ga zo door. Uw woord is als een tweesnijdend scherp zwaard. Prent het in wat ik u nu schrijf. Graag ontvang ik een reactie uwerzijds.

Antwoord

Beste luisteraar,

Hartelijk dank voor je welgemeende en bemoedigende woorden. Je stelt geen vraag maar ontvangt wel graag een reactie. Ik wil graag met drie opmerkingen reageren.

1. Ik zoek inderdaad naar helderheid. Veel mensen zijn in verwarring over geestelijke zaken, en alleen door helder en duidelijk te zijn, kan wat ik zeg, worden gebruikt om die verwarring weg te nemen. Ik heb het zo ook in mijn eigen leven ervaren. Mijn geestelijke zoektocht was voor een belangrijk deel ook een zoektocht naar inzicht, begrijpen en weten (vgl. 1 Joh. 5:20).

2. Te vaak wordt helderheid in het spreken zelfs vermeden, want veel mensen gebruiken graag de onhelderheid als een excuus om te blijven zoals zoals ze zijn. Helderheid over de boodschap maakt het onmogelijk om aan de zijlijn te blijven staan. Te vaak spreken mensen die onhelder zijn over hun overtuiging over “een spanningsveld”. Maar de spanning ontstaat niet door bijbelse zaken onduidelijk te laten, maar (integendeel) door ze zo duidelijk mogelijk onder woorden te brengen. Dit zie ik ook terug bij hoe Christus zelf sprak. Zijn woorden waren nooit dubbelzinnig of onsamenhangend. Ze waren zelfs eenvoudiger dan Zijn hoorders zich durfden voorstellen (zie Joh. 5:6; 11:23).

3. Ik weet mij in het spreken afhankelijk van de Heilige Geest. Mijn woorden kunnen niemands hart veranderen of bekeren. Maar God belooft wel dat Hij onze mensenwoorden als instrument gebruikt waarmee de Heilige Geest harten verandert en bekeert. En ieder die in dat vertrouwen spreekt, zal ook vrucht zien op het gesprokene.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Naschrift redactie: Bekijk hieronder de lezing over de wijze en dwaze maagden:

1 reactie
EsDee
Met dank aan alle vrijwilligers van Geloofstoerusting. Een beetje reclame maken mag toch wel? Naast de lezingen van broeder Gert, sorry Dr. G.A. van den Brink, staan er heel veel prachtige lezingen. Vanaf deze plaats een hartelijk dank voor de enorme hoeveelheid tijd en inzet die al de vrijwilligers verrichten.