Stoppen met seks voor het huwelijk

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag omtrent seks voor het huwelijk en dan de vergeving daarvan. Mijn vriend en ik zijn erg gelukkig samen. We zijn zeker van onze zaak dat we samen verder willen, maar aangezien we student zijn (18 en 20), zijn we allebei van het feit bewust dat we zeker pas over een aantal jaren kunnen trouwen. We hebben recent seks gehad en hebben er zeker van genoten. Echter treedt er nu een probleem op. Ik wil liever weer met de seks stoppen aangezien het toch niet is zoals God het geboden heeft, ik wil onze kwestie aan God voorleggen, vergeving vragen en daarna binnen mijn nieuw gestelde grenzen verder gaan.

Mijn vriend is het met dit laatste niet eens. Hij is van mening dat we het nu toch al gedaan hebben en dat het niet realistisch is om te stoppen. Volgens hem staat er nergens in de Bijbel dat het nut heeft om nu te stoppen. Hij kan zijn seksuele lusten niet meer goed inhouden en wil niet stoppen met seks, maar wil tegelijkertijd wel een christelijke relatie en straks een gezegend huwelijk. Aangezien we beiden zijn opgevoed met het feit dat seks voor het huwelijk niet hoort, kan ik er met niemand over praten. Heeft u/Hebben jullie tips of suggesties hoe ik deze kwestie (nog) een keer aan mijn vriend kan voorleggen en heeft u misschien passages uit de Bijbel die ik hem ter overdenking kan voorleggen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Jammer dat jullie vooruitgegrepen hebben op wat God voor in het huwelijk heeft bedoeld. Als jullie dan met elkaar trouwen, hebben jullie nu al niets meer om naar uit te zien. Het cadeau dat God voor jullie huwelijksnacht heeft gegeven, is al uitgepakt.

Ik wil jullie dan ook eerlijk behandelen. Ik zeg het niet uit hoogmoed, want ik weet zelf ook hoe zwaar de strijd is om er niet naar vooruit te grijpen en hoezeer ook in deze dingen Gods weerhoudende genade nodig is om het niet te doen. Tegelijk wil ik wel onderstrepen: het is een zonde tegenover God die jullie hebben gedaan. Stel jezelf maar eens eerlijk de vraag: hadden jullie dit kunnen doen, nadat jullie hadden gebeden om een zegen om de geslachtsgemeenschap? “...we hebben er zeker van genoten...” schrijf je: Rom. 14:23 zegt: “Wat uit het geloof niet is, is zonde.” En wat uit het geloof is, daar kun je zeker een zegen over vragen. Maar naar Bijbelse overtuiging en maatstaven kan de geslachtsgemeenschap dan pas de zegen van de Heere hebben, wanneer deze alleen binnen een huwelijk plaatsvindt.

Vanuit de Bijbel zijn daarvoor verschillende aanwijzingen voor. Wanneer God het huwelijk in het paradijs schept, zegt Adam: “Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn” (Gen 2:24). Dit betekent dat eerst het ouderlijk huis wordt verlaten door het voornemen een nieuw gezin te stichten; daarna of daarbij dat een hartelijke band is met de aanstaande vrouw en pas als derde de geslachtsgemeenschap. Het hebben van seks kan alleen wanneer deze wordt omgeven door de huwelijksband (want dan heb je officieel het ouderlijk huis verlaten) en een hartelijke band op het gebied van met elkaar praten (sociaal), elkaar aanvoelen (emotioneel) en één zijn in het geloof in Christus (geestelijk). De volgorde van Gen. 2:24 wordt ook gevonden in Gen. 24:65-67 en Gen. 29:23.

De wetgeving van Mozes wijst erop dat een vrouw in de huwelijksnacht maagd behoorde te zijn (Deut. 22:13-22). Dit betekent dus dat ook in de wetgeving van Mozes het hebben van seks binnen het huwelijk behoort plaats te vinden.

Daarnaast is het hebben van geslachtsgemeenschap onlosmakelijk verbonden met het krijgen van kinderen. Deze twee dingen kun je Bijbels gezien niet losmaken van elkaar. Dit betekent niet dat elke geslachtsgemeenschap moet eindigen in een zwangerschap of dat je niet ook mag genieten van deze eenheid. Dit betekent wel dat er de principiële bereidheid moet zijn dat de geslachtsgemeenschap gezegend wordt met een zwangerschap. Het huwelijksformulier wijst dit aan door kameraadschap als eerste doel en het krijgen van kinderen als tweede doel van het huwelijk aan te wijzen. Het krijgen van kinderen is alleen mogelijk binnen het veilige kader van het huwelijk: dat dit een algemeen aanvaard feit is, wordt hieruit duidelijk dat zelfs samenwonende stellen doorgaans gaan trouwen wanneer er de kinderwens is.

Bovenstaande wil ik illustreren aan de hand van de verhouding Jozef en Maria. In Matth. 1:18-25 staat dat Jozef zijn vrouw tot zich mag nemen. Op het moment dat Maria van de Heere Jezus bevalt, zijn Jozef en Maria getrouwd. In vers 18 is er sprake van ondertrouw, in vers 20, 24 en 25 van vrouw. Maar Jozef heeft zijn vrouw nog niet bekend: dus geen geslachtsgemeenschap gehad. Lees daarnaast Luk 2:5 “...met zijn ondertrouwde vrouw...”, dus Jozef leefde met haar alsof ze nog alleen maar ondertrouwd waren. Dat wil zeggen, ze hebben nog geen geslachtsgemeenschap gehad. Dus Matth. 1:18 en 25 naast Luk 2:5 wijzen aan dat in de periode van ondertrouw er geen sprake was van seksuele gemeenschap. Maar wanneer een ondertrouwde vrouw seksuele gemeenschap had met een andere dan haar aanstaande man, volgde hierop de doodstraf als op overspel. Zo sterk was de band van ondertrouw: maar deze zeer sterke band sloot tegelijk seksuele gemeenschap uit: dat was pas voor het huwelijk.

De conclusie is dus: het is zeer Bijbels dat seksuele gemeenschap alleen binnen het huwelijk thuishoort.

Ik wil tenslotte nog op twee andere dingen in je vraag wijzen. Ik word hiervan een beetje ongerust. Je zegt: 1. “Hij is van mening dat we het nu toch al gedaan hebben en dat het niet realistisch is om te stoppen. Volgens hem staat er nergens in de Bijbel dat het nut heeft om nu te stoppen.” Dat het wel in de Bijbel staat, heb ik in bovenstaande aangetoond. Maar er is geen sprake van wel of niet nuttig, maar wat zegt en wil de Heere!

Verder zegt je 2. “Hij kan zijn seksuele lusten niet meer goed inhouden en wil niet stoppen met seks.” Dit is zorgwekkend. Gaat het jouw vriend om de bevrediging van zijn lusten? Even kort door de bocht gezegd: dan ben jij voor hem niet meer dan een lustobject (!) en dat zal door te trouwen niet veranderen. Ik zeg dit even heel scherp, maar denk hierover samen heel goed na. Ook binnen het huwelijk zal hij, zullen jullie je lusten moeten bedwingen: als je het buiten het huwelijk nooit hebt geleerd, zal dit binnen het huwelijk ook niet zo zijn: dan is het huwelijk niet het “...aanhangen van elkaar...” in sociaal, emotioneel en geestelijk opzicht, maar slechts het (opnieuw) tot “...één vlees worden...”

Je zegt: “Hij wil... tegelijkertijd wel een christelijke relatie en straks een gezegend huwelijk...” Daar is maar één weg voor: samen schuld belijden aan God en aan elkaar. Samen afspraken maken dat jullie niet nog een keer te ver gaan; samen één worden op sociaal, emotioneel en geestelijk gebied en pas dan lichamelijk.

Spreuken 28:13 zegt: “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” Alleen in die weg is werkelijk zegen te verkrijgen.

Ds. M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk