Juichend Christendom of zware kerk

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ik vind het zo vervelend dat de kerk zo verdeeld is. Iedereen denkt het beter te weten. In de Gereformeerde Gemeenten wordt er over het juichend Christendom gesproken. En in de evangelische kerken over die zware kerken.

Ik zit op dit moment nog in de Ger. Gem. maar ik heb me al wel eens afgevraagd of ik daar moet blijven. Er wordt meer de nadruk gelegd op de verloren staat van de mens dan op het verlossingswerk dat in Christus is. Persoonlijk hoor ik liever meer over het verlossingswerk. Christus is toch de Alpha en de Omega?

Daarnaast zou ik niet weten naar wat voor kerk ik dan zou moeten gaan. Ik geloof ook niet in een kerk. Waarom is er toch zoveel verdeeldheid binnen de kerken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt nogal het een en ander aan de orde in je vraag. Het lijkt me daarom het beste om je te verwijzen naar twee boeken van de Jeugdbond waarin wordt ingegaan op de verschillende zaken die door jou naar voren gebracht worden. Ze zijn verkrijgbaar bij het bureau van de Jeugdbond in Woerden, Postbus 79, 3440 AB Woerden. De titels van deze boeken zijn: "De kerk waarin jij jong bent" en "Over de kerk gesproken".

Bij uitgeverij Groen is verder nog een boek over dit onderwerp verschenen onder de titel: "Eén lichaam, vele leden". Heel goed bruikbaar is ook de brochure van Ds. Meeuse onder de titel "De plaats van de Gereformeerde Gemeenten in de Gereformeerde Gezindte".

Heb je wat te lezen in de vakantie!!

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen