Bibberend de kerk in

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Graag zou ik wat handvatten willen krijgen om mijn geloofsleven weer enigszins de goede richting op te krijgen. Ik heb van mijn leven een puinhoop gemaakt. Vroeger wel opgevoed met het geloof, maar niet gedoopt en nooit lid geweest van een kerk. Vroeger lazen we thuis en zijn we een tijd naar de Hervormde Kerk geweest en de Oud Gereformeerde Kerk. Nooit naar catechisatie geweest etc. Daar mijn ouders niet eens zijn met een deel van de leer in de kerk.  Ik ben best wettisch opgevoed. Het waarom, daar werd vaak niet over gepraat, het was gewoon zo.  Ik neem het mijn ouders niet kwalijk, zij hebben dit gedaan omdat zij dachten dat dit het beste was voor ons. En kan er nu met hen ook goed over praten.

Later ben ik op mezelf gaan wonen, naar de Ger. Gem. geweest, maar heb ik ook een tijd niks met het geloof gedaan. Altijd het gevoel dat ik er niet bij hoorde, geen aansluiting kunnen vinden, etc. De moed zonk me in de schoenen. In die tijd mijn vriend leren kennen en gaan samenwonen om binnen niet al te lange tijd te gaan trouwen (vriend is Katholiek opgevoed). Nu houdt het geloof me veel bezig, voel me zondig en weet dat ik op de blaren moet zitten. Ik zou graag naar een kerk gaan waar ik meer kan leren over het geloof en mijn vriend het kan uitleggen, maar het zelf ook op de juiste manier kan uitdragen. Heel eerlijk gezegd: ik durf niet, voel me te zondig om naar de kerk te gaan. Ik ga regelmatig nog, maar loop dan bibberend de kerk in. Zo'n drempel.

Ik ben een tijd je bij de GKV geweest. Een fijne meelevende gemeente, maar mis wel het “waarschuwend preken.” Vind het ook lastig dat ze andere doop- en avondmaalformulieren gebruiken. Weet niet hoe ik daar tegen over moet staan. Wel vind ik het fijn hoe eenvoudig het Woord verteld wordt en hoe ze met hun naaste omgaan en de openheid over het geloof, het evangelisatiewerk naast de kerk etc. Dit spreekt mij erg aan. Hier kan ik veel van leren.

Verder zit bij mij in de buurt de CGK, verschilt hier niet veel met de GKV. Nu ben ik pas een keer naar de CGK in een stad 25 min. hier vandaan met de auto geweest (dichter in de buurt zitten geen behoudende kerken). Deze CGK gebruikt nog de oude Bijbelvertaling en de Psalmen. Ook is daar een hoed verplicht in de kerk. Wat ik fijn vind is dat daar nog de Psalmen gezongen worden zoals ik ze geleerd heb en de Bijbelteksten gelezen worden zoals ik ze ken. De preken zijn duidelijk en er wordt naast de evangelieboodschap ook op je zonden gewezen. Ik wil zo graag een kerk vinden waar ik naar het Woord kan luisteren, maar waar ik ook hulp kan krijgen, naast op mijn zonden gewezen te worden (dat mag en dat verdien ik ook).

Ik durf vaak ook niet te bidden of Bijbel te lezen, voel me zo zondig, zo’n puinhoop. Ik kan mijn vriend niet dwingen om te trouwen, dus probeer het met liefde en wil hem ook in liefde onderwijzen als hij naar het geloof vraagt. Het hem goed kunnen uitleggen. Ik dacht dat ik aardig wat van het geloof af wist, maar kom tot de ontdekking dat ik zeer weinig kennis heb. Als ik wat lees in de Bijbel, dan besef ik dat ik weer wat verkeerd gedaan heb terwijl ik dacht dat ik het goed deed volgens het geloof omdat ik het zo geleerd heb.

Kortom, waar moet ik beginnen? Naar een kerk gaan hier 25 min. vandaan? Of mag dat niet? Moet je je aansluiten bij een gemeente in de buurt? Heb ik wel de juiste visie over de kerken waar ik geweest ben? Is er een cursus die gevolgd kan worden? Je hebt zoveel verschillende cursussen van de verschillende kerkverbanden. Welke is de beste? Graag zou ik wat richtlijnen willen hebben. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, ook dan hoor ik het graag. Ik heb zelf een puinhoop gemaakt van mijn leven dus moet de gevolgen ook dragen. Maar een lichtpuntje zou fijn zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een heel verhaal. Je draagt de ballast van je verleden met je mee en zegt zelf dat je “op de blaren moet zitten.” Ik denk dat je daar in zekere zin gelijk in hebt, hoe pijnlijk het ook is. Tegelijk (het lichtpuntje): blaren kunnen genezen. Daar is een zalf voor. De ‘balsem uit Gilead’ die jij nodig hebt tot genezing van je wonden is dat je een leven met de Heere Zelf leert kennen. Niets is zo genezend als de liefde van Christus voor iemand die alles heeft verzondigd en (citaat van jou) “van zijn leven een puinhoop gemaakt.”

Afgelopen zondag heb ik in onze gemeente het Heilig Avondmaal bediend en de woorden uit Jesaja 53/1 Petr. 2:21-25 kwamen daarbij aan de orde: “Door Wiens striemen gíj genezen zijt.” Ik heb daarbij ook gewezen op de wonden die er kunnen zijn vanuit een zonde of beschadiging uit het verleden. Christus werd vastgepind op het kruis, opdat wij niet aan ons verleden behoeven te worden vastgepind.

Dat leven met de Heere, het belijden van je verleden aan de Heere, het zoeken van vergeving en genezing bij de Heere lijkt me belangrijker voor jou dan een cursus ‘welke kerk is de beste’. Zo’n cursus bestaat niet en de beste kerk ben ik ook nog niet tegengekomen. Ik ben zelf dominee in een kerk vol gebreken en dat komt omdat ik zelf ook vol gebreken zit. Daarom voel ik me er zo thuis.

Wat voor jou in jouw omstandigheden de ‘beste kerk’ is (liever: de beste keus), dat is denk ik wel wat je zelf  beschrijft: een stukje herkenning in de stijl en vormgeving zoals je dat van vroeger bent gewend: Statenvertaling, de oude psalmen. Daar mag je gerust 25 min. voor rijden.

Mijn advies zou dus zijn om nader contact te zoeken met die gemeente die je beschrijft, maar dan ook mee te leven en op termijn deel te nemen aan vereniging, Bijbelstudie, dooponderricht, wellicht huwelijkscatechese. Je hebt nog een hele inhaalslag te maken. Vraag eens een gesprek aan bij de predikant, zodat jij bij die gemeente ook wat in beeld komt en je er niet voor spek en bonen bijzit of anoniem of als onderduiker. En dus ook niet vrijblijvend. Misschien is er een wijkouderling die met een bepaalde regelmaat met je in gesprek kan gaan, of iemand van een jong-volwassenenkring die je verder kan helpen.

Ik hoop je met deze adviezen een beetje geholpen te hebben, en hoop tevens dat er wat lichtpuntjes zichtbaar worden.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

God zoekenkerkkeuze
1 reactie
hvdijk66
Lieve vragensteller,

Ik heb een paar dagen geleden je vraag gelezen en ik merk dat ik er steeds aan terug moet denken. Je verhaal raakt me.

Steeds weer komt het verhaal van de verloren zoon in me op. Een jongen die dacht dat hij het helemaal verprutst had gaat met knikkende knieën naar zijn vader terug. Zijn vader luistert amper naar zijn schuldbelijdenis en geeft geen stevige preek. In tegendeel! Hij valt zijn zoon om de hals, kust hem en organiseert een feest.

Ik gun jou van harte zo´n herstelde relatie met God. Weet dat Hij zielsveel van je houdt. Besef dat Zijn liefde ook voor jou persoonlijk is en gooi jezelf in Zijn armen.

Als je het fijn vind om met iemand hierover door te praten, vraag dan gerust mijn e-mail adres op bij de redactie.

Ik bid voor je. Gods zegen!