Vreemde niet-ritmische gezing

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben een keer meegenomen naar een zondagse kerkdienst door een vriend van mij. Hij is lid van de Oud Gereformeerde Gemeente. Ik ben ooit afgehaakt en afgeknapt op de Gereformeerde Kerk. Tijdens de kerkdienst werd er gezongen, drie tellen op één lettergreep van een psalm. Een kwartier verder en we hadden pas een couplet gezongen. Ik kan me niet herinneren dat ik zo vroeger gezongen heb. Kortom, de hele zaak stond me bijzonder tegen. Waarom zou ik lid van zo'n kerk worden? Waar komt dit vreemde niet-ritmische gezing vandaan?

Antwoord

2 reacties
sydneylover
Goed nieuws beste vraagsteller!

Er zijn ontwikkelingen op dit gebied. Tegenwoordig is dezelfde zang in hetzelfde tempo namelijk ook in de smaak 'met bovenstem' :-)..
AHHK76
Er zijn mensen die denken dat langzamer zingen eerbiediger en beter is. Er zijn ook gemeentes waar vlotter en ritmisch wordt gezongen, zoals bij ons in de Hervormde Kerk (PKN). De prediking is bij ons ook anders. Ja en wat is goed? Ik zou zeggen: onderzoek "alle" dingen en behoudt het goede. Voor mij is het niet zo belangrijk waar je naar de kerk gaat. Als je een levende relatie hebt met God, dan gaat het erom dat je zondags iets mee krijgt voor de rest van de week. Met welke Bijbelvertaling of zangwijze dat gepaard gaat, is volgens mij van minder belang. Joden en Afrikanen zingen namelijk anders dan Nederlanders. En binnen een land zijn ook grote verschillen...