Wraak nemen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik wil wraak nemen op iemand. Al regelmatig heb ik daarvoor verschillende scenario’s bedacht. Ik heb het eerder wel gedaan, maar kan nu niet meer voor hem bidden. Het onrecht wat mij/ons wordt aangedaan, wordt steeds erger. Een aardse advocaat kunnen we niet betalen. De hemelse Advocaat is zo ver weg. Wat heeft God mij te zeggen? Tot nu toe ben ik gelukkig bewaard gebleven voor een daadwerkelijke wraakactie. Maar de gedachten daaraan kan ik niet wegstoppen. Het beheerst mijn hele leven. Mijn geestelijk leven lijdt er onder. Elke dag worden wij geconfronteerd met de schade die ons wordt berokkend. Ik kan me niet meer concentreren en heb lichamelijke klachten hierdoor. Zelfs ‘s nachts droom ik er over. Ik kan dit niet stoppen. Ik kan hem ook niet meer (voorheen nog wel) met zijn daden confronteren omdat ik niet voor mijzelf kan instaan. Mijn levensvreugde is nagenoeg verdwenen. Ik wil wel vluchten, maar kan nergens heen. Ik weet niet hoe het in de toekomst moet. Ik hoop dat dit stopt. Ik weet dat ik alleen God moet aannemen als Helper. Maar voor mij als de grote zondaar die niet kan vergeven, is de hemel van koper. Ik voel mij regelmatig depressief en ons huwelijk lijdt er onder. Ik kan niet meer lachen en loop iedereen af te snauwen. Ik kan geen plezier meer in het werk vinden. Wat moet ik doen? Zijn kerk er bij betrekken? Dit moet echt stoppen. Het duurt inmiddels al bijna twee jaar. Details kan ik niet noemen, maar ik zoek hulp om dit achter mij te kunnen laten. Eerder heb ik het hem vergeven, maar het blijft doorgaan. Hij heeft materiële schade berokkend. Daar is door de tijd hopelijk overheen te komen. Maar geestelijk kan ik dit geen plaats meer geven. Mag ik bidden of God hem straft of doet stoppen?

Antwoord

Jou wordt onrecht aangedaan, je schrijft niet waar het om gaat en in welke relatie je tot de dader staat, maar duidelijk wordt uit je brief dat het heel veel invloed op jullie heeft. Het heeft invloed op je geloofsleven, op je huwelijk, op je werk en op je lichamelijke en psychische gezondheid. Je hebt geprobeerd hem te vergeven, maar het onrecht blijft doorgaan. Ik lees ook niet dat de dader om vergeving vraagt of toegeeft iets fout te doen. Dan kun je de intentie hebben te willen vergeven, maar je wilt iets schenken -namelijk vergeving- wat die ander niet aanneemt. Het is ook voor te stellen dat je wraak wilt nemen, maar dat is nooit een wijze weg om te gaan.

Ik denk dat het enige advies dat ik je/jullie kan geven is dat je iemand zoekt, een wijs iemand, misschien een predikant of ouderling, bij wie je het hele verhaal kwijt kunt en die je kan adviseren wat verstandig is om te doen. Je loopt al op het randje van wat je nog kunt dragen, dus wacht daar niet mee. Je hebt iemand nodig om mee te delen, om mee te laten denken. Maar ook om samen met jou te bidden, als je het zelf niet meer kunt.

Ik kan ook niet zeggen of je zijn kerk er bij moet betrekken omdat ik niet weet waar het om gaat.

Verder zeg je dat je geen advocaat kan betalen. In veel plaatsen is een rechtswinkel of een juridisch loket waar je gratis juridisch advies en rechtshulp kunt krijgen. Mogelijk kun je daar advies vragen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

onrechtwraak