De hemel en aarde raken elkaar

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

06-03-2017, 08:03

Vraag

Onze dominee zei in een preek over de Heere Jezus op de berg met Mozes en Elia dat daar de hemel en aarde elkaar raken, omdat de Heere Jezus daar Mozes en Elia ontmoette. Hij zei toen dat dat nu nog weleens gebeurt tijdens het Heilig Avondmaal, dat de kinderen van God hier beneden gemeenschap hebben met de kinderen van God in de hemel. Dit kwam op mij bevreemdend over. Het is geen belangrijke vraag, maar dit kan dus?


Antwoord

Beste vragensteller, 

Natuurlijk weet ik niet precies hoe jouw dominee het gezegd en bedoeld heeft. Ik ga dus af op de weergave zoals jij het hebt opgenomen. De verheerlijking op de berg zou ik persoonlijk  niet zomaar willen vergelijken met en ervaring van een kind van God. Hier is Gods Kind aan de orde. Voor Hem is de hemel opengegaan en dat tegen het einde van Zijn lijdensweg, zeker om Hem te bemoedigen met het oog op het door Hem te volbrengen werk van de verzoening. Er staat dan ook in het Evangelie van Lukas, dat Mozes en Elia met Hem spraken aangaande de ‘uitgang’ die Hij zou gaan volbrengen te Jeruzalem. Zijn dood zou een nieuwe exodus, een uittocht teweeg gaan brengen. Even werd Hij dan ook opgenomen in de heerlijkheid, die Hem zo eigen was al van voor de grondlegging der wereld, en die Hem na  het kruis opnieuw zou wachten (na- en voorsmaak tegelijk). 

Deze unieke ervaring kun je niet zomaar op Gods kinderen overbrengen. Graag erken ik dat er in het geestelijk leven wel eens tijden van nabijheid zijn, van enig proeven van de heerlijkheid van God en een begin van de hemelse vreugde. Dat kan ook (al hoeft dat niet altijd alleen maar) bij of rondom het avondmaal. Je kunt er wel eens boven uit getild worden en dan lijkt het voor je alsof de hemel de aarde kust. Ik zou het echter geen gemeenschap met de kinderen van God uit de hemel willen noemen. Daarvoor zie ik geen bijbelse grond. Het is eerder een in God en Zijn gemeenschap verheugd zijn. Mozes en Elia komen er bij ons niet aan te pas. Van het blinken van het aangezicht als van een engel lees ik alleen in de geschiedenis van de dood van Stefanus. Ik zou deze bijzonderheid niet graag willen standaardiseren als gewoon voor al de kinderen Gods, maar die als een zeer bijzondere toegift willen aanmerken. 

Hartelijke groeten 
Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
    24-08-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief
174 artikelen
Ds. J.L. Schreuders

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem. Ik heb God eigenlijk helemaal niet nodig, alleen als ik denk aan de hel en wat er allemaal nog staat te gebeuren met deze aarde, voel ik dat ik niet zo ...
1 reactie
04-03-2016
Graag beantwoording door dr. Paul, dit omdat het antwoord anders zo algemeen wordt en ik wil zo graag raad van iemand die bijbels onderscheidend kan kijken. Hoe ga je als christen om met de kinderther...
1 reactie
04-03-2011
Ik heb nu ongeveer een half jaar een relatie met mijn vriend. In het begin vond ik het heel lastig om te zeggen dat ik van hem houd. Wat ik wel degelijk deed. Uiteindelijk toch gezegd en nu gaat het w...
Geen reacties
04-03-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering