Diepe haat tegen Jezus

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Ik heb spoedig (pastorale) hulp, advies nodig als jong volwassene, want ik weet niet hoe lang ik dit nog vol ga houden en of ik er later nog voor open sta. Ik durf het eigenlijk niet open voor te leggen of met anderen over te praten, zo walgelijk en diep egoïstisch is het ook. De achtergrond hiervan is dat ik na lang zoeken de afgelopen maanden dacht dat Christus in mijn leven was gekomen, doordat ik echt in Hem mocht geloven, me aan Hem mocht onderwerpen en er een grote liefdesbetrekking tot Hem was, waardoor ik alles voor Hem wilde doen en laten, als weerklank op de liefde van Hem die ik tot mij voelde. Dat ik zelfs momenten moest zeggen: “Verminder deze liefdesuitingen, anders kan mijn lichaam het niet aan.” Door de preken mocht ik toen ook met zekerheid weten dat Christus ook voor mij gestorven was, mijn zonden waren vergeven en zo was de relatie met God hersteld. Het punt is dat er een omkering is gekomen: ik viel terug in een oude zonde en dit leidde me bergafwaarts, tot het punt dat ik nu een diepe haat voel tegen Jezus (vooral door de veroordelingen tegen mij en het buiten gesloten voelen door Hem) en heb Hem toen verschillende malen dood gewenst en genoot in Zijn lijdensweg van kruisiging en martelingen. Hierdoor heb ik ook de zonde in ergere mate weer op me genomen om de ellende, pijn, verdriet iets te verzachten. Ik ben zelfs gekomen tot het luisteren bepaalde antichristelijke muziek, wat mijn de haat tegen Christus versterkte. Ik zie het leven dan ook echt niet meer zitten. Jezus was mijn enige hoop, maar ik heb me hiervan afgesneden. De nachten zijn vreselijk. De duivel zegt dat ik er maar een einde aan moet maken. Ik heb verschillende methoden om dit te doen onderzocht, maar dit durf ik nog niet en ik roep in deze nachten om Jezus of Hij me toch redden wil in deze vreselijke uren van angst en de gedachten over Hem wil vergeven en wegnemen, omdat Hij toch ook voor vijanden gestorven is en macht heeft boven de duivelen. Vanochtend mijn laatste gebed met de vraag of, als Jezus me nog wil, Hij een vertroostend woord tot mij zal spreken en me wil laten zien of er nog een weg terug is. Zo niet, dan zal ik Hem niet langer lastig vallen. Zo sloeg ik mijn Bijbel op bij het veroordelende woord van Johannes 8:21-47, waarin duidelijk naar voren komt dat ik in mijn zonden zal sterven, geen liefde tot Hem heb en Hij wist dat ik Hem dood wenste. Wat me bevestigde dat er geen hoop meer voor me is. Ik heb mijn enige hoop en troost verloochend, gekruisigd, vermoord en de dood in gewenst zonder enig diepe berouw en smart hierover. Maar ik wil en kan op het moment ook niet sterven zoals Judas. Vandaar mijn laatste stap om nog pastorale hulp via deze weg hiervoor te zoeken, liefst van iemand die misschien iets soortgelijks heeft meegemaakt maar er wel uitgekomen is of/en uit de Ger. Gem. waar ik vandaan kom.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve, beste vraagsteller,

Sneller kan ik niet. Ik heb je vraag nog maar net gezien. We zijn in Bagua aangekomen na een paar weken in de jungle van Peru.

Ik weet niet of je een man of een vrouw bent, maar mijn noodkreet is: hoe heb je het toch zo ver kunnen laten komen? De Heere is zo goed, zo liefdevol, zo genadig, zo vol ontferming. Geloof dat alsjeblieft.

Op dit moment heb ik maar één heel kort antwoord voor je: Je zit op de puinhopen die je zelf gemaakt hebt van je leven. Maar er is niets verloren!! Toen de verloren zoon op de puinhopen zat, door hem zelf veroorzaakt, toen dacht hij aan zijn vader en aan zijn vroegere thuis. En wat zei hij? “Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan.”

Lieve vriend, vriendin, ga naar de Vader. Die is nog barmhartiger als de vader van de verloren zoon. Hij zal Zich zeker over je ontfermen. Hoe diep je ook in de modder gezakt bent. Hij kan en wil je er uit halen. Neem iemand in vertrouwen die je kent om eens even uit te praten. Het moet wel heel vertrouwelijk zijn.

Je kunt eventueel ook mij bellen, maar pas na 4 maart want dan hoop ik weer in Nederland te zijn. Nu kun je per e-mail steeds contacten. Emailadres kun je bij Refoweb (info@refoweb.nl) opvragen. Ik heb de komende periode gewoon internet.

Ik ga snel mijn koffer inpakken. Over een uur is de auto er om ons verder terug in de beschaving te brengen. Schrijf gerust!

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

5 reacties
CrA
beste vraagsteller,

Houd je vast aan wat er geschreven staat in de Bijbel. Dit deed Jezus ook toen Hij verzocht werd van de duivel.
Wat staat er geschreven?
"En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden"
Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Hoor je het? VERLOREN is
ger456
Je schrijft dat je niet wilt sterven zoals Judas, die Jezus verloochende. Ik zou je willen wijzen op Petrus, die nog zo overtuigd riep: 'Al werden zij ook allen aan U geërgerd, ik zal nimmermeer geërgerd worden.' En de volgende dag was nauwelijks aangebroken, of hij had Jezus al verloochend. Hij zwoer zelfs dat hij 'Die Mens' niet kende. Toch was er nog genade voor hem!! Jezus zag hem nog aan in Zijn liefde.

Wees niet langer kleingelovig, denk je nu echt dat Jezus van gedachte veranderd is vanwege jou zonden?? Hij is een waarachtige, getrouwe en volkomen Hogepriester, die door 1 offer voor de eeuwigheid voldaan heeft.

Met eerbeid gesproken: 'de Almachtige God heeft wel eens voor hetere vuren gestaan dan jouw vijandschap'

Het feit dat je nog leeft is een teken dat er nog genade is. Zie op Christus en niet op jouw zonden. Denk niet zo klein van Hem, alsof Hij nu verbaasd is met jouw uitbreken in de zonde. Zijn Naam is Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. Hij weet raad met jou en kan nog wonderen doen, Hij is de Vorst van de Vrede, en kan jou ook weer in vrede brengen met Hem.
Bambi
Lieve vragensteller:

Toen je in de zonde leefde en God niet nodig had, was je eigendom van de duvel.
Toen je Christus leerde kennen, zag de duvel dat hij je kwijtraakte en dan komt hij in aktie.
Dat is wat je nu ervaart in je leven.
Hij wil iedereen bij God vandaan houden/halen.
Daarom wil hij ook dolgraag dat je een einde aan je leven maakt.
Trap daar niet in.
Je voelt je schuldig, omdat je al het mooie wat je met God had zelf verpest hebt.
En denkt daarom dat God je niet meer moet.
Maar je vergeet, dat de Heere Jezus nu juist voor zondaars naar de wereld is gekomen.
En ook dat God niet laat varen wat Zijn hand begon.
Dus het is helemaal geen verloren zaak, juist niet.
God vergeeft menigvuldig.
Lees Jesaja 55 vanaf vers 6.

Luister niet naar de influisteringen van de duvel, maar hoor het kloppen van de Heere Jezus op de deur van je hart.
En de strijd met de duvel hoort (helaas) nu eenmaal bij het leven van een Christen.
Hij zal altijd bezig blijven om je weer van God af proberen te trekken en je voor hem te winnen, want hij haat God en dus ook God's kinderen.
Daarom heeft Paulus ook de wapenuitrusting beschreven in Efeze 6 vanaf vers 11.
Ze zeggen niet voor niets als mensen bekeerd zijn: "Welkom in de strijd."
Want we hebben dagelijks de strijd tegen de duvel en zijn trawanten en tegen ons eigen zondige hart.
Maar je staat niet alleen in die strijd, want God staat aan je kant.
En als je God vergeving vraagt, vergeef het dan ook jezelf, want anders hou je de deur van je hart zelf voor God dicht.
denkna
Ik zou -als de nood zo hoog is- persoonlijk pastorale hulp zoeken bij een predikant of ouderling, en niet via een deze 'digitale' weg.

Daarnaast zou ik ook, en misschien wel als eerste, een bezoek brengen aan je huisarts. Het grote verschil tussen de hoogte en diepte punten in je geestelijk welbevinden wijzen vaak ook op een psychisch probleem. Daar hoef je je helemaal niet voor te schamen, maar je hebt daarin wél hulp nodig.

Ik zou niet te lang wachten met het maken van een afspraak bij je dokter!
juni
ach kind
Hij weet wat van Zijn maaksel is te wachten he?
op de knieeen,het kan zo hopeloos niet zijn,of
Hij weet raad voor radeloze
hoop voor hopeloze
je hebt zo,n eenmanspaadje,wat maar voor beleving vatbaar is he?

mensen zijn schrale vertroosters
joh.Manasse werd bekeerd in de gevangenis
zolang we leven,kan het hoor.
zeg maar,satan ga maar naar de HEERE,hij weet ervan!
en blijf maar bedelen en smeken aan Hem,vertel al je vijandschap ja alles,want....vijanden worden met God verzoend!
en goddeloze gerechtvaardigd om niet!!
wel alles op Zijn tijd en Wijze.
wie we ook zijn ,er kan geen zonde te veel voor Hem zijn hoor!!
verwacht niks goeds van jezelf,wat je schrijft is wel allemaal ontdekking,hoe en wat we geworden zijn door die oneindig diepe zondeval.
Schrik van jezelf,des te meer waarde krijg de Heere voor je,als Hij Zich aan je openbaart

k hoop dat je nog eens zeggen mag,als ik dat Wonder vatte wil,staat mijn verstand vol eerbied stil!

Heere Help! roep maar zo vaak op de dag en nacht,tot Hij je genadig is