Lang samengewoond en nu tot geloof gekomen

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Een tijdje terug heb ik voor God gekozen. Daarmee ben ik heel gelukkig! Toen ik deze keuze maakte, woonde ik al een aantal jaar ongehuwd samen met mijn (ongelovige) vriend en hadden wij al seks gehad. Nu was een van zijn eerste vragen aan mij: Mogen wij nu nog wel seks hebben dan? Trouwen zit er voor ons nog echt niet in. Ik ben op zoek naar antwoorden voor onze situatie. Nu wil ik u deze vragen stellen: Mogen wij nu nog wel seks hebben? En zo niet, wat mag nog wel?

Antwoord

Een keus voor God, betekent ook een keus voor Gods wet. God vraagt in Zijn wet om een rein leven wat betreft de seksualiteit. Je vriend voelde al heel goed aan dat de keus voor God in jouw leven ook gevolgen zou hebben voor jullie relatie die jullie nu hebben. Natuurlijk is het lastig omdat je al enige tijd op deze manier met elkaar samen leeft.  Toch is het goed om te beseffen dat vanwege een verandering in je relatie met God er ook consequenties zijn wat betreft je relatie met elkaar.

Nu zal dat voor je vriend lastig zijn omdat hij (nog) niet tot geloof gekomen is. Aan de andere kant mag jij ook respect verwachten van hem als jij vanwege je relatie met God, die je gelukkig maakt, je niet ongelukkig wilt voelen als je op een weg verder gaat die niet is naar Gods Woord. Eerlijk gezegd kan ik geen praktische adviezen geven hoe je nu verder moet met elkaar. Maak het wel bespreekbaar en probeer in contact te komen met iemand van de kerk. Ik neem aan dat je keus voor God ook gevolgen heeft in het gaan naar een gemeente om in het prille geloof gevoed en ondersteund te worden. Ongetwijfeld zijn daar mensen, een voorganger of een dominee, kerkenraadsleden of gemeenteleden, die jullie pastoraal kunnen begeleiden in deze lastige weg die jullie samen willen voortzetten. Schroom niet om pastoraal advies te vragen en je begeleid te weten door mensen die blij zijn met jouw keus, maar ook begrijpen hoe lastig dat is in de praktische wijze hoe jullie nu verder moeten.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

1 reactie
BHM
Je kan ook alleen voor de wet trouwen. Dan vier je later je bruiloft!