Dominee worden

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Is het raar als ik dominee wil worden? Ik ben elke dag wel aan het preken en preken aan het lezen, maar ik ben niet bekeerd. Ik heb wel gebedsverhoringen waarbij ik sterk mag geloven dat God in mij werkt. Is dat raar?

Een 14-jarige jongen.

Antwoord

Ik ben blij dat je deze vraag aan Refoweb hebt voorgelegd. Via hen heb ik deze vraag ter beantwoording gekregen. Want het zijn belangrijke zaken waar je mee worstelt. Op jonge leeftijd je afvragen of de Heere je roept tot het ambt van predikant, van dienaar van het Goddelijke Woord. Je bent onbekeerd, maar mag wel spreken van gebedsverhoringen waarbij je sterk gevoelt dat God in je werkt. En je vraagt je af of dat raar is.

Om met dat laatste te beginnen: Zoiets is nooit raar, maar vraagt wel om nader onderzoek bij jezelf. Want we kunnen onszelf niet zo gemakkelijk doorgronden en eerlijk bezien. Daar hebben jij en ik de leiding van God de Heilige Geest bij nodig. En de Heilige Geest gebruikt daarvoor het Woord van God, de Bijbel. Want ons leven, ook ons gevoelsleven, moet altijd aan Gods Woord getoetst worden. De dichter van Psalm 119 vraagt daar ook om: “Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast, want dan zal ik nooit meer struikelen.”

Het feit dat je gebeden door de Heere verhoord worden, is alle reden tot dankbaarheid. De Heere ziet dus naar je om. Maar maak van je gebedsverhoringen geen grond voor je bekering of je roeping tot het ambt van predikant. Want de Heere gebruikt altijd en alleen Zijn Woord om ons tot inkeer en terugkeer te brengen. Hij werkt daardoor het geloof  (Romeinen 10:17) waardoor een mens in Christus wordt ingelijfd en al Zijn weldaden aanneemt (zie vraag en antwoord 20 van de Heidelbergse Catechismus). Onderzoek daarom het Woord van God, lees veel in je Bijbel en laten de preken die je leest je daarbij een uitlegger zijn. Lees Handelingen 8: 30-31. Filippus vroeg aan de kamerling: Verstaat (begrijpt) u wat u leest? En de kamerling antwoordde toen: Hoe zou ik het kunnen begrijpen, als niemand mij onderwijst, uitlegt? Laten zo de preken die je leest je uitleggen wat de HEERE in Zijn Woord tot je zegt. Dan ga je zien Wie God is, niet alleen heilig en rechtvaardig, maar ook liefdevol en barmhartig en groot van goedertierenheid. Zo groot was Zijn zondaarsliefde dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in deze wereld, opdat ieder die in Hem gelooft niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben. Dan ga je zien wie jij bent, een klein, nietig, zondig mensje. Maar dan ga je ook zien Wie de Heere Jezus voor zulke zondige mensen wil zijn, om ons weer bij God Die we de rug hebben toegekeerd en zijn kwijtgeraakt, terug te brengen en in Zijn gemeenschap te herstellen.

Wat je begeerte om dominee te worden betreft, God zegt in Zijn Woord in 1 Timotheüs 3: 1, dat dit (het begeren van het opzienersambt) een treffelijk werk is. En ook daarvoor geldt dat je de Heere moet gaan vragen of hij door Zijn Geest uit Zijn Woord laat blijken dat Hij je in Zijn dienst wil hebben als dominee. Er zijn verschillende artikelen over de roeping tot het ambt van predikant in de achterliggende jaren verschenen. Het gaat te ver om daarover in het kader van dit antwoord het een en ander te zeggen. Google maar eens onder “roeping tot predikant”. Daar vind je enkele artikelen, o.a. van wijlen ds. A. Vergunst, ds. J. J. Van Eckeveld, Spurgeon e.a.

Van harte Gods leiding en die van de Heilige Geest toegewenst op je levensweg. Wat zal het je verwonderen wanneer de Heere je laat blijken dat je Zijn kind bent en dat Hij je in Zijn dienst wil gebruiken als dominee in de Gereformeerde Gemeenten.

J. H. Doeven

Tags in dit artikel:

roeping