Zwarte Bijbels

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom zijn (de meeste) Bijbels zwart?

Antwoord

Bedoel je de meeste Bijbels in jouw gemeente, kerk of de gereformeerde gezindte? Of bedoel je: waarom zijn de meeste (Herziene) Statenvertalingen aan de buitenkant zwart? Dat is een kwestie van traditie en gewoonte, waardoor de uitgever voorziet dat er weinig belangstelling zal zijn voor gekleurde omslagen. Het is natuurlijk ook praktisch. Zwart blijft langer mooi. Je ziet daarop minder vlekken.

Bij de meeste andere Bijbelvertalingen, zo ook in het buitenland, zijn de kleurvarianten en opdrukken van de omslagen zeer divers.

Het ziet er natuurlijk wel degelijk uit, zo’n zwarte Bijbel... Ten tijde van het ontstaan van onze Statenvertaling waren de meeste kanselbijbels echter gewoon bruin, met koperen sloten. Gelukkig gaat het niet om buitenkant, maar om de inhoud. En die is wonderlijk veelkleurig.

Lees meer artikelen over:

zwart