Cerezette

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik zijn inmiddels een tijdje getrouwd en de anticonceptie regelden we steeds met condooms. Ik heb ook erg veel last van menstruatiepijn en voor mijn menstruatie erg veel last van hormonen (d.w.z. emotionele buien). Nu sprak ik laatst iemand die zei dat ze Cerazette gebruikt en dat ze daardoor nooit meer hormoonpieken (die vervelende stemmingswisselingen) en geen menstruatie meer heeft. Is daar veel kans op? Dat lijkt me namelijk wel heel fijn. Ze zei ook dat Cerazette je hormoonspiegel constant houdt. Op internet las ik ergens dat je juist meer variërende hormonen kan verwachten. Wat is waar en wat is daarom slim om te doen?

En als je ermee stopt, ben je dan direct weer vruchtbaar? Wat ik ook raar vind, is dat degene die ik sprak dus nooit een menstruatie heeft. Als je het met pillen zo kunt regelen dat je het nooit meer hebt, waarom heeft God het dan gemaakt? Het lijkt mij iets natuurlijks, waardoor het niet goed voelt als je het een paar jaar niet hebt. Heeft je lichaam het niet nodig? Kan je Cerazette bij de apotheek halen of moet dat via de huisarts? En wordt het vergoed door de basisverzekering?

Antwoord

Er bestaan verschillende soorten van de pil. Hoe de pil verdragen wordt blijft moeilijk te voorspellen. De meeste vrouwen verdragen de pil prima.

Cerezette bevat alleen progestagenen, de meeste andere pillen bevatten progestagenen en oestrogenen. Bij Cerazette kan de menstruatie verdwijnen (20 procent). Maar veel vaker wordt het vloeien onregelmatiger of erger.

De richtlijn zegt: start met een gewone pil (waarbij je maandelijks ongesteld wordt) en gebruik Cerazette alleen wanneer er een contra indicatie bestaat voor oestrogenen (bijvoorbeeld bij borstvoeding), of wanneer andere pillen niet goed verdragen worden.

Mijn advies: wanneer je een pil overweegt gewoon handelen conform de richtlijn en dit met je huisarts regelen.

De pil heeft iets onnatuurlijks; maar dat geldt alle medicijnen. Een antibioticum is ook onnatuurlijk, je maakt bacteriën dood. Waar het om gaat is of het motief waarvoor je de medicijnen gebruikt klopt. Dat is aan de patiënt.

Na stoppen met een pil ben je heel snel weer vruchtbaar. Voor alle pillen is een recept nodig. Vergoeding hangt af van leeftijd en verzekering.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pil
1 reactie
Jorrianne
Als je geen hormonen wilt gebruiken is de cursus sensiplan misschien wat voor je. Je leert van een consulente hoen je kunt ontdekken wanneer je vruchtbaar bent d.m.v. temperatuur en je slijm in de gaten te houden.