Pijn bij hoesten

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Sinds vorige week zondag (dat is nu tijdens het schrijven tien dagen geleden) ben ik aan het hoesten. En sinds woensdag (dat is nu zeven dagen geleden) heb ik hierbij pijn bij mijn rechterrib gekregen. Hier heb ik behoorlijk last van. Ik slik ongeveer 6 paracetamol per dag en ook gebruik ik een hoestdrank. Gisteren heb ik de huisarts gebeld, maar de assistent vond het niet nodig dat ik langskwam omdat het waarschijnlijk een gevoelig plekje is geworden vanwege het hoesten.

Nu denk ik persoonlijk ook dat die pijn door het vele hoesten gekomen is, maar graag zou ik toch wat meer willen weten wat het is, wat ik eraan kan doen en hoelang dit nog kan duren. Ik heb verder geen koorts, ben ook niet benauwd en de rib is niet blauw. De ene dag heb ik meer pijn dan de andere dag. Soms doet elke beweging pijn en de andere dag doet het alleen pijn als ik diep adem haal of hoest. Ook op bed doet elke houding bijna zeer. Ik heb het idee dat het vooral ‘s ochtends erg pijnlijk is. Het lijkt wel of het dan ‘vastzit’. Toch lijkt er niet echt vooruitgang in te zitten wat betreft de pijn. De hoest begint langzamerhand wat los te komen. Kunt u mij verder helpen? Raadt u aan alsnog contact op te nemen met de huisarts?

Met vriendelijke groet, een jonge vrouw.

Antwoord

Verder onderzoek is pas nodig als je langer hoest dan zes weken. Na een verkoudheidsvirus kan je lang nahoesten. Soms kan het hoesten spierpijn veroorzaken in de borstkas. Dan voel je pijn bij diep ademen en bij bewegen. Zonder koorts of benauwdheid ben ik niet ongerust en hoef je ook niet gezien te worden door je huisarts.

Zie eventueel thuisarts.nl, trefwoord: hoesten

José de Jongh-van Hoof

2 reacties
kejak
Ik gebruik zelf bij vastzittende hoest fluimicil, pillen of drank. Is gewoon verkrijgbaar in de supermarkt. Is niet geschikt voor prikkelhoest, wel voor vastzittende hoest/ bronchitis etc. Het slijm word er door verdund waardoor het makkelijker opgehoest word. Het geeft meteen verlichting en na een week gebruik ben je er vanaf.
Niagara
Sommige mensen lopen door hevig hoesten één of meer gekneusde ribben op. Dit moet genezen door rust. Je kunt paracetamol slikken tegen de pijn.
Zolang het hoesten doorgaat krijgt het nog niet echt rust, dus dat de pijn dan langer aanhoudt is logisch. Als het hoesten afneemt zal het vanzelf genezen net als andere kneuzingen dat doen. Dat kan een paar weken duren. De pijn in je ribben zelf is dus geen reden tot paniek, maar kan wel hinderlijk en pijnlijk zijn.
Beterschap!