Hart overspoeld van dankbaarheid en vreugde

Ds. N. den Ouden / 3 reacties

Vraag

Gekke vraag misschien, maar wat kan ik doen als mijn hart overspoeld raakt van dankbaarheid en vreugde? De laatste tijd heb ik dat zeer regelmatig. Het is natuurlijk prachtig, voor deze gevoelens zelf ben ik de Heere al dankbaar! En ik wil er eigenlijk ook niet over klagen omdat het zo geweldig is wat Hij me allemaal geeft en voor me gedaan heeft. Terwijl ik dit schrijf raak ik er gewoon weer emotioneel van!

Het is alleen... ik kan er ‘s nachts vaak niet van slapen, dan ben ik zo blij en zit ik zo vol van Hem dat ik de slaap gewoon niet kan vatten. Dan ga ik Hem loven en prijzen, veel bidden, lezen en over Hem denken... en uiteindelijk val ik dan als het ware uitgeput in Zijn armen in slaap. Het is zo mooi dat ik dit mag meemaken, had nooit verwacht dat ik me ooit zo gelukkig zou kunnen voelen! Alleen put het me zo langzamerhand uit. Ik weet niet meer waar ik met al die vreugde en dankbaarheidsgevoelens heen moet. Heb soms even het gevoel alsof ik het ‘niet meer aan kan.’ Maar de Heere om ‘minder’ vragen wil ik eigenlijk ook niet, want ik vind het geweldig dat Hij me dit allemaal wil geven! Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

God heeft overal Zijn bedoelingen mee, ook als Hij veel van Zijn goedheid en liefde laat merken. Ik ken mensen die inderdaad gevraagd hebben of het minder mocht worden, en daar later spijt van hebben gekregen. Het is goed om ons in de Heere te verblijden. Misschien bereidt de Heere je voor op een taak of op andere gebeurtenissen.

Wees ondertussen wel waakzaam dat je je niet teveel op gevoelens richt. Ik zeg niet dat je dat doet, maar het gaat niet om een gevoel van Zijn liefde, maar om de Geliefde. Als de Heere ons zegent, is dat ook niet in de eerste plaats voor onszelf, maar om voor anderen tot zegen te zijn. Leg de vraag maar aan Hem voor hoe Hij je wil gebruiken en wat je taak is.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

vreugde
3 reacties
Marisa
Wat je kunt doen is: voordat je gaat slapen en in bed gaat liggen, de dag afsluiten met gebed en tot slot de Heer vragen of Hij je een rustige en gezegende nachtrust wil schenken, zodat je Hem de volgende dag weer uitgerust en fit mag dienen.
henkv
Met een glimlach las ik deze vraag, het deed me terugdenken aan 2003 toen ik Jezus leerde kennen. Dag en nacht zong mijn ziel.
Weet je, het wijze antwoord gaf mij ook vreugde. God riep ons naar een land in Zuid Oost Azië, een mooie maar pittige plaats. En juist op momenten dat het leek/lijkt dat niemand het goede nieuws van Jezus wilde horen, satan ons het lastig maakte en twijfel over het bestaan van Jezus op ons afkwam, dacht ik terug aan die mooie tijd van overweldigd zijn door Gods liefde.
En dan laait het verlangen weer op om anderen met vernieuwde kracht en energie over de enige Redder te vertellen.
En ook het verlangen om dicht bij God te zijn en te schuilen.

God weet wie je bent en wat je nodig hebt. Verheug je in deze tijd.

Groet, Henk
3Sophie
Heel herkenbaar! Mooi om ook van een ander te lezen. Heerlijk is het! Maar inderdaad kun je bijna niet op aarde blijven als je zo blij bent. Al verlang ik er wel weer eens naar terug. Breng het bij Hem! Hij heeft de leiding, vraag niet om minder maar leg Hem je 'probleem' voor. Er bestaat niets waar Jezus geen raad mee weet. Veel geluk gewenst in de Heere