Getrouwd met een homoseksuele man

E. (Betsy) Westeneng / 25 reacties

Vraag

Ik ben getrouwd met een homoseksuele man. Horen jullie hier meer over? Er is veel aandacht (veel te lezen) over homoseksuele mannen, maar voor hun vrouwen is weinig aandacht. Het is een worsteling en het wordt ook als heel eenzaam gevoeld!

Antwoord

Dat je deze vraag stelt zegt al veel: dit is een onderwerp wat erg in de taboesfeer zit. Je bent zeker niet de enige vrouw, die getrouwd is met een homoseksuele man. Dit komt overigens ook voor bij mannen, die met een lesbische vrouw zijn getrouwd. Dat betekent een eenzame positie hebben, zowel in de huwelijksrelatie als naar de voor jou belangrijke mensen om je heen.

Binnen de huwelijksrelatie ontbreekt de passie en de aantrekkingskracht vanuit de seksuele wederkerigheid. Ook wordt de liefdevolle bevestiging gemist, die in een gepassioneerde intimiteit tussen man en vrouw wordt beleefd. Het niet open kunnen praten naar belangrijke anderen over de moeite, die je met je meedraagt, maakt de situatie nog zwaarder. Ook bijv. zorgen die je kunt hebben, hoe je een goede intieme huwelijksrelatie voorleeft naar je evt. kinderen kunnen je belasten.

Het meest ingrijpend is doorgaans het eenzaamheidsgevoel, het er alleen voor staan en het niet begrepen worden door je partner en door iedereen om je heen omdat ze niet weten wat er speelt of omdat ze er geen raad mee weten.

Ik adviseer je op zoek te gaan naar een mogelijkheid om toch met iemand, die hiervoor open staat, die zich kan inleven in de situatie en -ook belangrijk- die zorgvuldig met je heel persoonlijke informatie zal omgaan, te praten. Het kan je helpen om de last enigszins te verlichten en om vragen die bij je leven over de situatie, te bespreken.

Betsy Westeneng

Lees meer artikelen over:

geaardheid
25 reacties
Nachum
Hallo Trijntje, je zou is contact moeten opnemen met de stichting Ouders en Familie Rondom (www.oudersenfamilierondom.nl). Deze reformatorische stichting zet zich in voor familie en ouders van mensen met homoseksuele gevoelens. Ik ken de stichting en ze verzetten goed werk, bel ze gerust op of stuur een mail.
Je bent zeker niet de enige! Ik ken een aantal echtparen waarvan de man homoseksueel is, maar die desondanks deze gebrokenheid toch een heel goed huwelijk hebben, daar kunnen veel 'gewone' huwelijken aan tippen.
Mijn advies, neem is contact op met bovengenoemde stichting, en blijf vooral met je man in gesprek, spreek van hart tot hart, ook over jouw pijn. Heel veel wijsheid en sterkte toegewenst!
Trijntje
Hallo Nachum,
Bedankt voor je advies en bemoedigende woorden! Hopelijk komen we hier en met Gods hulp(niet te vergeten!) verder mee!
bouwmanjr
Ik denk dat in iedere man wel bepaalde homo gevoelens schuilt.
Je ziet immers heel goed wie een knappe man is?
Maar daar hoeven we natuurlijk niet verder aan toegeven.
Maar die echt met deze gevoelens leeft,
zou ik zeggen dat de Heere u niet afwijst .
Wel als we de zonde bedrijven( praktiseren )
Maar ik kan er niet boven staan, verre van dat.
drernie
@bouwmanjr: dat slaat natuurlijk nergens op
tom24
Nog een hele late reactie, maar bij stichting onderweg (www.onderweg.nu) heb je voor zowel mannen als vrouwen, binnen of buiten het huwelijk supportgroepen. Hier kan je heel veel steun aan hebben, zeker ook als het gaat om het staan in het geloof en het omgaan met je gevoelens.