Graag bekeerd willen zijn

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik wil een kind van God worden, maar ik weet niet hoe. Ik lees uit de bijbel. Ik bid er dagelijks om en soms voel ik ook echt dat Hij dicht bij me is, maar ik zou zo graag zekerheid willen hebben. Ik zou zo graag bekeerd willen wezen. Weten dat ik echt bij God mag horen, maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik praat vaak met een vriendin die bekeerd is en dan ben ik zo jaloers. Ik zou ook zo graag bij Hem willen horen, maar kan de weg niet vinden.

Antwoord

Het verlangen om bij God te mogen horen en Zijn wil te doen, Hem te dienen en te beminnen, is een genadegave. Nooit zoekt of vraagt een mens vanuit zichzelf naar God, Gods eer. Je mag God dankbaar zijn, dat het verlangen is gewekt in je hart.

Toch, we moeten eerlijk zijn, is het verlangen als zodanig (de grond voor) de zaligheid niet. De vervulling van het verlangen naar God is Christus. Geschonken en geopenbaard in je zondaarshart, door de Heilige Geest, Die Heere is en Die levend maakt. Daar verlang je naar: vervulling, Christus, vrede met God in Hem. Bewust en zeker. Maar... die bewustheid en geloofszekerheid heb je niet. Wat nu?

Geloof dat God je die vrede wil schenken. Dat Hij zeer gewillig is. Om Zijns naams wil. Geloof dat God nooit half werk doet. Dat Hij voleindigt wat Hij aangrijpt. Geloof dat God het beste weet wat goed voor jou is, ook als je in het duister gaat en Hij je, naar het lijkt, in het duister laat. (Lees eens Micha 7:7 en verder.) Vertrouw op Zijn Woord. Bid zonder ophouden. Je zult niet beschaamd worden. Rust niet, totdat je weet: Ik ben van Hem. Vrijgekocht in Zijn bloed.

De HEERE is goed.

Kand. G. A. van Ginkel