Zorgen om menstruatie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 23. Mijn menstruatie was altijd regelmatig en bloedverlies was altijd normaal. Nu de laatste drie maanden ben ik het erg onregelmatig (er zit nu twee weken tussen de vorige menstruatie) en ik heb erg weinig bloedverlies. Ik maak me hier best zorgen om. Bang dat ik nu al in de overgang kom en geen kinderen kan krijgen. Zou dit weer overgaan en weer normaal worden of moet ik naar de huisarts gaan? Hier zie ik vreselijk tegen op...

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het komt vaker voor dat de menstruatie een periode korter op elkaar volgt. Vaak is dat tijdelijk. Soms is het duidelijk waardoor de hormonale cyclus wat van slag is, soms ook niet. Ik denk dat je dit prima even aan kunt zien.

Je hoeft je vooralsnog zeker geen zorgen te maken om een vervroegde overgang, maar als dit nog een paar maanden blijft aanhouden adviseer ik je wel om langs de huisarts te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

menstruatie