Zoontje bekijkt naaktafbeeldingen

Eleos / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een zoontje van 8 jaar en pasgeleden kwamen we erachter dat hij een keer stiekem op internet gezocht heeft naar plaatjes van blote vrouwen en piemels. Blijkbaar vindt hij dit erg interessant. Wij praten vrij open over seksualiteit en het komt regelmatig aan de orde. Hij stelt vragen waar we op ingaan en durft hier dus ook wel mee te komen. Kennelijk heeft hij echter behoefte aan beeldend materiaal, waarbij ik het lastig vind hoe daarmee om te gaan. Ik zou hem graag een goed alternatief aan willen bieden, een boek wat we evt. samen zouden kunnen bekijken en tegelijkertijd bespreken waar hij naar heeft zitten zoeken. Hebben jullie tips hoe met bovenstaande om te gaan? En evt. een aantal voorlichtingsboeken met plaatjes vanuit christelijk perspectief?

Antwoord

Even bij mijn collega’s van Jeugdzorg nagevraagd. Zij raden het voorlichtingsboek “Kijk dat ben ik” aan.

Je kunt kijken hoe hij zo op die sites is gekomen. Ik weet niet wat hij bekeken heeft; informatieve, klinische beelden, of eerder pornoachtig materiaal? Kinderen blijken op grote schaal in aanraking te komen met porno op internet. Ze kunnen daar van schrikken. Ook nieuwsgierig zijn. Goed om dat te bespreken met hem. Hem uit te leggen dat die sites niet voor kinderen bedoeld zijn.

Je kunt met hem praten over seks op internet. Seks om naar te kijken. En dat hij daar veel te jong voor is. Je kunt kijken wat je kunt bespreken met hem, wat hij snapt. Belangrijk is dat hij leert dat de porno een verkeerd beeld geeft van wat seksualiteit is. En inderdaad goed voorlichtingsmateriaal aanbieden. En ingaan op zijn vragen. Belangrijk om begripvol met zijn nieuwsgierigheid om te gaan, zoals je ook al doet. En die tegelijk in banen te leiden.

Op die leeftijd komt vaak ook de schaamte om de hoek. Kinderen worden zich bewust van sociale regels, van gezien worden door de ander. Krijgen meer behoefte aan privacy. Zoals je merkt dat je zoon ook stiekem op internet gezocht heeft. Goed om daar ook rekening mee te houden qua openheid in je gesprekken over seksualiteit. Omdat seksualiteit ook iets is dat wordt beschermd door schaamte.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

naaktopvoedingseksuele voorlichting