Logica in de apologetiek

Ds. W. van Vlastuin / 6 reacties

Vraag

Aan dr. W. van Vlastuin. In de apologetiek wordt vaak gebruik gemaakt van logica. Zo kan God bijvoorbeeld niet een cirkelvormig vierkant maken. Is dit echter altijd toepasbaar? Ik moet denken aan bijvoorbeeld toen God een pad door de zee maakte. Normaal gesproken is een muur van water niet logisch. Kunnen we logica altijd gebruiken?

Antwoord

Beste,

In de apologetiek maken we inderdaad gebruik van logica, bijvoorbeeld de logica dat iets niet tegelijkertijd wel of niet kan bestaan. Daarachter zit de diepe overtuiging dat God ons niet in een spookhuis heeft geplaatst, maar in een heelal met orde en wetmatigheden. Tegelijk moeten we ons realiseren dat er grenzen aan onze logica zijn en God groter is dan onze logica. Zo kunnen we bijvoorbeeld niet uitsluiten dat God wonderen doet. Denkend vanuit Gods orde in de natuur helpt de logica ons dan wel weer om vast te stellen dat er sprake is van een wonder.

We kunnen het ook anders zeggen: God en het geloof zijn groter dan ons verstand, Gods koninkrijk overstijgt ons verstand, zonder irrationeel te zijn. Als we ons bewust zijn van de grenzen van ons verstand, kunnen en moeten we ons verstand ook gebruiken in het doordenken van het geloof. Geloven betekent niet dat we ons verstand op nul zetten, maar dat we de geheimen van God en Zijn schepping doordenken.

Dit betekent ook dat we de wetenschap wijzen op haar grenzen. Er zijn tijden geweest van een ongebreideld vertrouwen in de menselijke rede en de menselijke wetenschap. Er is alle reden om daar kritisch tegenover te staan en de beperkte plaats van de rede aan te wijzen.

Een verlicht verstand toegewenst!

Ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige
6 reacties
mortlach
Bij dit soort vragen moet ik altijd denken aan de standaard 'gotcha'-vraag of God een steen kan maken die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet kan optillen. Hoe je die vraag ook beantwoordt, het beperkt God.

Tot ik op een gegeven moment hier op Refoweb het volgende antwoord las:
Ja, dat kan Hij. En dan kan hij hem TOCH optillen, zonder dat het antwoord op de eerste vraag nee wordt.

Als je daar enkel je ratio op loslaat, dan kun je daar helemaal niets mee, maar waarom zou alleen de ratio hier de dienst uitmaken? In andere geloofsstromen (met name Zen boeddhisme) nemen dit soort paradoxen zelfs een centrale plaats in. Zen heeft de traditie van de koans, schijnbare paradoxen die erop zijn gericht je te laten zien dat je ratio soms tekort schiet. (een bekende is deze: Hoe klinkt het klappen van 1 hand? - en nee, met je vingers tegen je handpalm slaan is niet het antwoord :-) )
hilbrand1988
de vraag of God een steen kan maken,die zo zwaar is dat hij hem niet kan optillen, is een vraag die inzichzelf niet klopt.

een vergelijkbare vraag is dit:ben je gestopt met het slaan van je moeder?

en ik denk dat "Hoe klinkt het klappen van 1 hand?", ook in deze catogerie valt
Bloemkool
@Hilbrand1988

Ik zie de gelijkenis niet helemaal. De tweede vraag die je noemt bevat een onjuiste vooronderstelling. Dat is bij de 'steen-vraag' niet het geval.
hilbrand1988
jawel, dat is bij de steen vraag ook het geval. Men voorondersteld dat een almachtige God een God is die alles kan, wat niet zo is. God kan ook niet liegen en niet zondigen. net zo min als dat rood, blauw kan zijn of geel groen. God is liefde, dat is zijn natuur.

wat betekend almacht dan wel?
Hij kan alles doen wat hij wil
mortlach
Als je een beetje bekend bent met de Zen-traditie, dan weet je dat de vraag Hoe klinkt het klappen van 1 hand totaal niet in dezelfde categorie valt, maar goed.

Maar jouw antwoord is dus dat God die steen niet WIL maken. Is ook een antwoord, ik weet alleen niet welk antwoord waardevoller is. Het gaat natuurlijk om de natuur van God, en ja, het niet tegen je natuur in kunnen gaan, doet niet per se af aan je almacht. Maar dan beargumenteer je dus dat scheppen niet in Gods natuur ligt, noch zaken optillen. Dat lijkt me niet heel moeilijk om te ontkrachten.

En of blauw ook rood kan zijn, tja, met roodverschuiving kom je al een heel eind. En verder zijn mensen trichromatisch (we hebben 3 soorten kleurreceptoren - honden en katten zijn bichromatisch, die hebben er maar 2, maar blijkbaar zijn er mensen die quatrochromatisch zijn - die hebben een extra soort kleurreceptor - geen idee hoe die de kleurenwereld zien)
hilbrand1988
jullie houden me scherp ;)

inderdaad Gods wil heeft er in dit verband niks mee te maken.

conclusie:

God kan alles scheppen - alles maken en verplaatsen
God kan een steen maken van welke omvang dan ook.
God kan die steen ook verplaatsen