Drietal vragen

Ds. H. Paul / 3 reacties

19-10-2012, 14:12

Vraag

Kan een voorganger uit mijn kerkverband (Ger. Gem.) mij antwoord geven op een drietal vragen waar ik soms mee loop te worstelen? 1. Wanneer begint het genadeleven? 2. Wat betekent het om als goddeloze te worden gerechtvaardigd? 3. Is het juist wat iemand mij pas zei dat zodra iemand is wedergeboren, hij dadelijk gelooft en met Christus is verenigd? U zou mij zeer helpen met het geven van uw antwoorden op mijn vragen. Dank alvast.


Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,
 
Hierbij een poging antwoord te geven op je vragen:

1. Bij de wedergeboorte (Zie mijn artikelen in De Saambinder: over de wedergeboorte en het geloof.) Dan wordt het geestelijke leven gewerkt. Zie Joh. 3:3. We noemen dat de wedergeboorte in engere zin.
 
2. De rechtvaardiging heeft plaats door het geloof. Hoe dit gestalte krijgt kunnen we heel goed lezen bij ds. Hellenbroek. Hoe doet die zondaar dat? Wat is er dan in zijn hart? Ds. Hellenbroek noemt dan vijf woorden. Hier komen ze: 1. Die zondaar doet het "bedaard". Dat betekent: met overleg. Hij wil God alléén dienen, liefhebben en gehoorzamen. 2. Hij doet het "vrijwillig". Nee, niemand dwingt hem om die keus te doen. Ook de Heere niet! Hij wil het echt met zijn hart. Het is zijn lust. De Heilige Geest heeft hem gewillig gemaakt. Hij heeft hem ook liefde tot God in het hart gegeven. 3. Hij doet het "armoedig". Ja, hij voelt zich zonder God zo nameloos arm. Zijn zonden hebben hem zo arm gemaakt. Zou die heilige en heerlijke God met zo een ellendige schuldige zondaar nog te doen willen hebben? Hij voelt zich zo onwaardig. 4. Hij doet het "gelovig". De Heilige Geest heeft hem het echte ware geloof in zijn hart gegeven. Hij laat hem nu ook zien Wie de Heere Jezus is. Wat Hij verdiend heeft . Wat Hij wil geven aan arme en ellendige zondaren. Nu gaat hij door het geloof naar Jezus toe. Op Hem vertrouwt hij met heel zijn hart. Aan Hem geeft hij zich over. Zo wordt hij door het geloof met Jezus verenigd. Eén met Hem. En Jezus geeft hem alles wat hij nodig heeft. Nu mag hij de verbondsweldaden door het geloof aannemen. Het geloof is eigenlijk net eender als een hand, waarmee je iets aanneemt, wat iemand je geven wil. 5. Hij doet het "oprecht". Ja, hij meent wat hij zegt. Hij is eerlijk voor God. Hij legt zijn hart helemaal voor de Heere open. Hij wil niets voor Hem verbergen. Zo geeft de zondaar zijn toestemming aan de beloften en aan de eisen van het verbond. Alles wat de Heere belooft in het verbond, al de Verbondsweldaden, wil hij graag aannemen. Wat God van hem eist, wil hij graag doen. Hij wil wel zonder zonden voor de Heere leven, als dat zou kunnen. Zo mag nu die zondaar in het genadeverbond ingaan. Nu is hij niet alleen op het erf van het genadeverbond, hij is nu ook in het verbond ingelijfd. Je kunt ook zeggen: hij is nu in het wezen van het genadeverbond.
 
3. Ook op deze vraag wordt in het bovenstaande antwoord gegeven. Als het goed is loopt het wel daarop uit. Wij mogen wedergeboorte en het geloof in Christus niet scheiden, maar wel onderscheiden. Ook temporeel.

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

genaderechtvaardigmaking
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Paul

  • Geboortedatum:
    16-07-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
235 artikelen
Ds. H. Paul


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
dkw
19-10-2012 / 15:48
Lees zondag 7 van de HC, daar begint het ware geloof.
Lees wat vd Groe zegt over het ware geloof:
[Citaat]
Citaat: Er is nooit een waar zaligmakend geloof van de Geest in het hart van de uitverkorenen, die niet onmiddellijk de weldaad van de rechtvaardigmaking met
zich meevoert, als een onafscheidelijk vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1, Gal. 2:16, Joh. 1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift. Daarom moeten wij nooit een
waar geloof stellen, zonder rechtvaardigmaking! De onmiddellijke vrucht van het geloof is onze rechtvaardigmaking. Door dat geloof neemt de zondaar met een
gewillige verloochening van alle eigen sterkten en gerechtigheid, de Heere Jezus en Zijn volmaakte gerechtigheid aan, en wordt er op het nauwste mee verenigd en
gelijk als omhangen en bekleed en om dezelve wordt hij dan nu van God gerechtvaardigd. Van die tijd af moeten de gelovigen erkend en gehouden worden voor
kinderen Gods. Zodra de uitverkoren zondaar Christus aanneemt en in Hem gelooft, aanstonds op het eerste beginsel en op de uitgaande daad, zelfs van het
allerkleinste en zwakste oprechte geloof, wordt het genadevonnis der rechtvaardigmaking over hem uitgesproken.
[einde citaat].

Lees de verklaring van Ursinus op zondag 7.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2009/05/zacharias-ursinus-over-hc-zondag-7.pdf

Dus ja, hoe klein en aangevochten ook, bij de wedergeboorte is iemand direct gerechtvaardigd en verlost van zonden, schuld en straf.
Dat daarvoor God al aan het werk is geweest is zeker, alleen dit is niet de wedergeboorte vanuit de mens gezien, en wij hebben vanuit de mens alles te bekijken, en dat is alleen rust in Christus, als de zonden vergeven zijn.
Hans
19-10-2012 / 22:28
Het lijkt wel of de vraagsteller zojuist het boek van ds. Kort heeft gelezen. (wedergeboorte of schijngeboorte)
Hopelijk was dit geen strikvraag van de vraagsteller.

Lees anders wat ds. C. Harinck geschreven heeft over dit onderwerp op Refoweb.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18182/de-toeleidende-weg/?pageID=4/
Op pagina 4 van alle reacties n.a.v. het antwoord van ds. C.A. van der Sluis lees je de reactie van ds. C. Harinck.
1a2b3c
20-10-2012 / 00:26
Aanrader: http://www.groeieningeloof.nl/wat-is/

Terug in de tijd

Ik ben een vrouw van 41 jaar, heb nog nooit verkering gehad, alleen een keer toen ik 17 jaar was heel kort. Nu heb ik verkering sinds een aantal maanden, maar heel sterke schommelingen in mijn gevoel ...
Geen reacties
19-10-2009
Geachte dominee C. A. van der Sluijs, Hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord betreffende de droefheid van de goddeloze. Mag ik nog een extra vraag hierover stellen? Een andere predikant sprak over...
Geen reacties
19-10-2013
1. Waarom heeft iedereen het over de Menorah als een zevenarmigekandelaar terwijl het volgens Exodus 25:31 toch een zesarmigekandelaar is? 2. Waarom is in het Jodendom de Chanoeka (joodse overlever...
Geen reacties
19-10-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering