Spanking

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Ik worstel erg met iets al heel lang en ik heb gezocht naar een christelijke site om erover te praten met lotgenoten ofzo, maar niet kunnen vinden. Ik vind het vanwege schaamte erg moeilijk hier open met iemand (hulpverlener/seksuoloog) over te praten. Ik word opgewonden van pijn, slaan op bepaald lichaamsdeel (billen, spanking) met bepaalde kleding en rituelen. Ik kan verder totaal niet opgewonden raken van normale dingen van een man bijvoorbeeld. Ik verlang ook nooit naar seks en heb er zelfs een afkeer van. Ik weet niet hoe ik hier vanaf kom, want ik ervaar het echt als een last en ook als iets wat de Heere niet wil, maar ik kom er zelf onmogelijk los van.

Ik wil heel graag advies. Wat moet ik doen? En of ik er ooit vanaf kan komen of dat het misschien niet eens heel fout is... Ik weet het gewoon echt niet. Maar voel me zo zondig naar God elke keer. Ben ook verslaafd aan pornografie op dat gebied. En verder voelt het alsof ik bijna de enige christen (oprechte christen) ben die hiermee worstelt. Ik wil Jezus volgen, maar dit staat er steeds tussen. En ik kan die gevoelens zelf onmogelijk omzetten in normale gevoelens. Ik weet het al erg jong en heb er al zo'n elf jaar last van.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een probleem op seksueel gebied staat nooit op zichzelf. Voor het ontstaan van seksuele problemen ligt vaak een oorzaak in de jeugd/opvoeding. Bijvoorbeeld hoe je met emoties en behoeftenbevrediging hebt leren omgaan. Hoe je seksuele opvoeding was. Of iets een seksueel probleem is hangt ook af van of je al dan niet getrouwd bent en hoe de ander hier in staat. Het is daarom ook niet gemakkelijk een antwoord te geven op je vraag omdat je deze dingen niet noemt.

Ik kan wel een aantal algemene punten noemen:

-Je bent niet de enige christen die worstelt met seksualiteit. Voor veel mannen en vrouwen is het een strijd om niet toe te geven aan allerlei uitspattingen en verleidingen, waaronder zeker ook  om op een verkeerde manier seksueel geprikkeld worden. Maar voor veel mensen is de drempel om hier open over te zijn naar medechristenen hoog. Terwijl het zo helpend en helend kan zijn.

-Of geprikkeld worden door bepaalde rituelen, slaan of pijn verkeerd is hangt mede af van wat je partner er van vindt. Als jij en je partner het bijvoorbeeld allebei prettig vinden om elkaar bepaalde prikkels toe te dienen, bijvoorbeeld zachtjes bijten, hoeft dat niet verkeerd te zijn. Waarbij het wel binnen bepaalde grenzen moet blijven en geen machtsspel mag zijn. Zie ook 1 Kor 7:5, partners moeten het samen over hun seksuele activiteiten eens zijn.

-Pornografie is zonde. Het gaat om overspel: je richt je niet op je partner maar op iemand buiten je huwelijk.

-Als je er gewend aan bent geraakt om alleen opgewonden te raken van extreme prikkels, raak je van normale seksuele prikkels niet meer opgewonden. Het is eerder tegengesteld, je hebt steeds meer prikkels nodig om hetzelfde effect, dezelfde opwinding te bereiken.

-Als jij een oplossing wilt voor je seksuele problemen heb je daar hulp bij nodig. Juist omdat naar alle waarschijnlijkheid je seksuele problemen niet op zich staan, maar samenhangen met andere zaken in je leven. Je bevredigt met de seksuele opwinding en klaarkomen een bepaalde behoefte, maar waar ligt je werkelijke behoefte? Een christelijke seksuoloog (oa bij Eleos) zou je kunnen helpen. En ja, daar moet je een drempel voor over, het is niet gemakkelijk om open te zijn over seksuele problemen. Maar bij er over praten ligt het begin van een oplossing!

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

fetishseksuele fantasie
4 reacties
mortlach
Met het gevaar het met het panellid oneens te zijn - redactie, ik hoop dat de bijdrage waardevol genoeg is om toch te laten staan -, maar de redenatie dat je steeds extremere prikkels nodig hebt, begrijp ik niet zo goed. Dat geldt dan toch voor alle situaties en de meeste echtparen hangen na 20 jaar 'normale' seks toch ook niet in de gordijnen omdat ze extremere prikkels nodig hebben?

Maar goed, terug naar het probleem en de vraagsteller. Het hebben van een fetisj, want daar lijkt het sterk op, kan als last worden ervaren, dat staat buiten kijf. Maar het grootste probleem is vaak niet zo zeer de activiteiten zelf, maar het feit dat je je niet op de andere persoon kunt richten. Dan wordt het bevredigen van behoeften iets mechanisch zonder dat het de band tussen partners versterkt.

Ik ben het met het panellid eens dat praten een goede oplossing is. En echt, spanking is zo standaard en veelvoorkomend dat als je afspraak met de sekuoloog halverwege de dag is, jouw probleem niet eens het meest bijzondere is wat die man/vrouw die DAG heeft gehoord. Al is het natuurlijk in het begin altijd wel even wennen om met iemand over seks te kunnen praten zonder dat je erover wordt geoordeeld.

Het kan wel een probleem zijn dat een seculiere hulpverlener waarschijnlijk zal proberen je handvaten te geven om dit een geschikte plaats te geven in je relatie, niet om je er geheel vanaf te helpen. Als je het idee hebt dat je er geheel vanaf zult komen, dan weet ik niet of dat gaat lukken, maar daar kan ik me in vergissen. De vraag is natuurlijk ook of de seksuoloog je met je religieuze probleem zal kunnen helpen.

Ik ben dan wel geen christen, maar als je erover zou willen doorpraten, omdat ik hier ook weer niet alles kan wegzetten, dan is mijn e-mailadres bij de redactie op te vragen.
AHHK76
Beste vriendin,
Ik ken 2 christenen die met een fetisj worstelen of dat hebben gedaan. Dus nee je bent niet de enige...! Echt niet. Meestal heeft het met een bepaalde pijn uit het verleden te maken, waardoor dit is ontstaan. Net als porno wordt datvaak ook gebruikt om een bepaalde leegte op te vullen of pijn weg te stoppen. Met porno is het inderdaad vaak zo dat je steeds heftigere beelden nodig hebt, om hetzelfde effect te bereiken.
Maar zoals seksuele "afwijkingen" kunnen ontstaan door problemen in het verleden kunnen ze ook herstellen door goede therapie en begeleiding... met Gods hulp! God is machtig, al kan het wel zijn dat het een strijd blijft. Maar dat je er beter mee om leert gaan en goed om kunt gaan met de verleiding.
Dat wens ik je toe en daarom zou ik je aan willen bevelen om hulp te zoeken. Juist het er met anderen over praten is de eerste stap naar de genezing. Alleen met iets worstelen maakt het erger. Kijk ook eens op www.pornocetamol.nl Ik wens je toe dat je de juiste stappen zet en ziet dat je er verder mee komt. Gods zegen toegewenst...
benefietdiner
Beste vraag stelster,

Ik heb ooit op Refoweb forum een topic aangemaakt met de titel: 'BDSM'. Je kunt het hier vinden: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=28293

Je kunt daar eventueel discussiëren over spanking.
Spanking is een onderdeel van parafilie (Grieks) wat onder BDSM valt en wat je kunt je vertalen met ‘naaste liefde’. Wikipedia beschrijft nog al wat onderdelen van parafilie http://nl.wikipedia.org/wiki/Parafilie
Janko
Best vraagstelster,

ik reageer een beetje laat en ik weet ook niet of het nog gepast is, maar het is wel iets waar ik zelf ook al heel lang (tientallen jaren) mee worstel en de vraag heb gesteld of het een zondige gedachte is e.d. misschien helpt het je om er met meerdere mensen over te chatten vanuit verschillende invalshoeken.
ik heb er inmiddels met heel veel mensen over gesproken die zicht tot spanking aangetrokken voelen en iedereen heeft er zijn eigen verhaal bij om het een plek te kunnen in je leven.
Zo zijn er mensen die in hun kindertijd regelmatig voor de billen gehad hebben als opvoedkundige straf en als dit te lang (ongezond) doorgaat kun je hier geleidelijk aan opgewonden van worden. Er zijn ook vrouwen heb ik gemerkt die zo'n sterk verlangen hebben naar een spanking dat ze dit ervaren als een oergevoel. het zit als het ware in je persoonlijkheid. Ik vind het te gemakkelijk om het als een fetisj weg te zetten. Voor mezelf heb ik gemerkt dat ik pas gelukkiger werd toen ik er aan toegaf en er over begon te praten. Er aan toegeven is beter dan het wegstoppen. Van het veelvuldig bezoeken van pornografische websites word je alleen maar depressiever heb ik gemerkt.
Sterkte met je zoektocht.