Last van septate hymen

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Inmiddels al ruim tien jaar geleden ontdekte ik dat ik last heb van septate hymen. Ik vind het erg frustrerend dat ik daardoor geen tampon kan gebruiken (daarmee ben ik er ook achter gekomen) en ook met het oog op de toekomst... of wanneer ik over een paar jaar een uitnodiging krijg voor het bevolkingsonderzoek. Nu weet ik dat er meer bestaat als tampons, maar vooral in de vakantieperiode, bezoekjes aan fysiotherapeut etc. zou ik toch soms voor gemak kiezen van een tampon. Nu is het een regelrecht drama om een tampon te verwijderen, waardoor ik het wel laat.

Ik voel me behoorlijk onzeker over mijn lichaam en durf hier niet mee naar de huisarts. Op internet las ik dat het vaak verwijderd wordt bij de gynaecoloog en ik weet dat als ik het wil weg laten halen, ik toch een keer de stap zal moeten zetten. Maar ik vind het erg onprettig als de huisarts mij eerst zal onderzoeken en ik vervolgens doorverwezen wordt en dan nogmaals door een ander wordt onderzocht en behandeld. Kan ik zonder verwijzing naar de gynaecoloog, of kan ik vragen bij de huisarts om een verwijsbrief zonder verder onderzoek?

Antwoord

Mijn eerste vraag zou zijn: hoe is de diagnose gesteld? Wanneer de diagnose duidelijk is, dan is de gynaecoloog de ter zake kundige specialist. Vervolgens hangt het van de huisarts af of hij/zij zonder onderzoek een verwijzing zal geven. Daar kan wel verschil in handelwijze zijn. In Nederland is in principe een verwijzing nodig, zo hebben we het hier afgesproken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

tampon
2 reacties
Dorah
Je schrijft dat je je behoorlijk onzeker voelt over je lichaam en dat kan iemand behoorlijk in de weg zitten. Het lijkt me verstandig om daar eens naar te kijken. Waar komt die onzekerheid vandaan? Is die terecht? Natuurlijk is het nooit prettig om een huisarts naar dat deel van je lichaam te laten kijken. Tegelijkertijd lijkt het me belangrijk om je te realiseren dat dit gewoon onderdeel is van zijn/haar vak en dat, hoewel jij jezelf misschien negatief beoordeelt, een huisarts daar niet mee bezig is. Hij/zij is ervoor opgeleid om de kwaal te beoordelen, niet iemands lichaam. Ik gun je dat je dat kunt scheiden en dat je gaat. Dit met je huisarts bespreekbaar maken kan ook al opluchting en ontspanning geven. Sterkte met je afweging.
Elipo
Je kan ook om een vrouwelijke huisarts vragen, dat doe ik zelf bij dit soort dingen. Wij zitten bij een groepspraktijken als ik in dit soort gevallen om een vrouwelijke huisarts vraag (wij hebben zelf een man) dan vinden ze dat eigenlijk altijd wel goed. Sterkte!