Belijdenis doen in eigen gemeente of samen

Ds. H. van der Ham / 14 reacties

Vraag

De laatste tijd denk ik veel na over het doen van belijdenis. Ik zit in de Hervormde gemeente en vind sommige dingen in mijn kerk moeilijk, het grote verschil tussen de mensen en hoe men denkt over God. Vooral ook omdat mijn vriend in de Gereformeerde Gemeente zit, zie ik een verschil. Hij wil ook belijdenis doen, maar graag met mij samen en dat lijkt mij ook erg mooi. Maar we willen ons geen van beiden over laten schrijven naar de andere gemeente. Ook is onze wens om over een paar jaar te trouwen en we vinden het erg moeilijk om te bedenken naar welke kerk we dan gaan. Wat adviseert u ons? Allebei belijdenis doen in eigen gemeente, of wachten tot we samen in een gemeente zitten waar we ons beide thuis voelen en daar belijdenis doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Het is goed met je vriend veel over het geloof en over het leven met de Heere te praten. Naar welke kerk jullie (met/na je trouwen) willen gaan - dat is nog wat verder weg. Dat zou ik niet direct willen overhaasten. Wellicht is het het beste ieder in eigen kerk belijdenis te doen. Wees beiden daar (in eigen gemeente en voor eigen kerkenraad) wel heel open in! Dat je dus niet persé altijd lid van je eigen kerk zult blijven. Want dat ligt nog open. Verreweg het voornaamste is, dat jullie allebei echt de Heere nodig hebben! Denk maar aan Psalm 25:6 berijmd.

Heel veel goeds toegewenst.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

belijdeniskerkkeuze
14 reacties
Lecram
Bedank dat als je in de Hervormde gemeente belijdenis doetm dat dat niet wordt geaccepteerd in de GG. Op één of andere manier vinden ze dat je JA-woord in de PKN (of andere kerken) niet gemeend is.
aaapje
Klopt wat lecram zegt. Je moet in dat geval opnieuw belijdenis doen voor de kerkenraad.

Verdiep je goed in de leer en sfeer van beide kerken zodat je weloverwogen je keuze maakt, voordat je het huwelijk ingaat.
pannenkoek
Nou ja, 'niet gemeend', Lecram, klinkt wel heel erg.....

Er zijn met de oud-GG en de GG-ned afspraken gemaakt dat je geen belijdenis voor de kerkenraad hoeft te doen als je overstapt.
Die afspraak is er met de PKN of CGK niet gemaakt, dus daar moet je nog eens belijdenis doen voor de kerkenraad. Maar als het goed is, is dat toch niet erg? We zouden toch eigenlijk iedere dag ons geloof moeten kunnen belijden??
En als je beide niet over wil stappen naar de ander kun je ook evt. een tussenweg zoeken. Het is geven en nemen.
evantorisch
Oww, officieel overnieuw belijdenis doen?
Dat vind ik toch wat anders dan elke dag je geloof belijden (je geloof leven zeg ik zelf liever, eventueel met woorden)
Ik vind dat net zo raar als wanneer een getrouwd stel gaat emigreren, en dan in het nieuwe land overnieuw moet gaan trouwen om officieel gehuwd te zijn.
Lecram
@Pannenkoek:
Wie legt mij uit dat een jawoord die je voor de gemeente (Lichaam van Christus) en God zelf hebt gedaan niet geldig is als je naar een andere gemeente (ook Lichaam van Christus) over gaat? Het is toch een miskenning van wat je eerder hebt beleden?
Mijn ouders zijn ooit van chr. ger. naar GG overgegaan. Mijn vader vertikte het om weer belijdenis te doen, wat toen wel geaccepteerd werd. Ik snap mijn vader heel goed.
Toen ik trouwde, kwam mijn vrouw over van de chr. ger. kerk en zij moest dus weer belijdenis doen. Toen ik aan de predikant vroeg waarom dat was, zei hij: als het goed is wil je altijd belijdenis doen (wat op zich een waardeloos argument is in deze). Ik zei toen: dan wil ik ook weer belijdenis doen (uit solidariteit met mijn vrouw). Dat vond hij niet zo grappig, maar hij kon niet weigeren. Zodoende heb ik dus weer belijdenis gedaan.
Wij zijn later overgegaan naar de PKN en daar speelde die kolder niet. Eens belijdenis gedaan is voor altijd belijdenis gedaan.
hvdijk66
Als ik de reacties lees dan is het eerste wat mij te binnen schiet: "Wat hebben we er weer een puinhoop van gemaakt."

Ik heb belijdenis gedaan voor God en Zijn gemeente. Zo werd dat ook uitgesproken op die bewuste zondag. Nooit geweten dat daar discussie over zou kunnen ontstaan en dat dit in sommige kerken nog weer dunnetjes moet worden overgedaan.

De opmerking dat je iedere dag je geloof zou willen kunnen belijden is inderdaad vreemd. Dat is namelijk niet het discussiepunt. Het gaat erom dat de bewuste kerkenraad het nogmaals van je wil horen. Blijkbaar is het voor hen onvoldoende dat je dit voor God (en een deel van) Zijn gemeente al hebt uitgesproken.
JanR
Als je serieus in een relatie staat is het goed om samen de keuze te maken voor een kerkverband. Dat hoeft niet direct, het is goed om daar tijd voor te nemen.

Om beide kerkverbanden (en elkaars kerkelijke 'achtergrond') te leren kennen kunnen jullie ook samen in beide gemeenten catechisatie volgen. Aan het eind van het jaar kan je dan beslissen of je belijdenis wilt doen, en waar.
aaapje
Je doet niet alleen belijdenis van je geloof in God maar ook van " de leer alhier geleerd"
CrA
De GG vraagt geen belijdenis van het persoonlijk geloof in Jezus, maar een verklaring omtrent de leer. De 1e belijdenis vraag is dan ook niet: Gelooft u in Jezus de Zoon van God, maar: Verklaart u dat u de leer van onze kerk, die u geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften? Ze vragen als je van een ander kerkverband overkomt m.u.v de OGGiN(zij erkennen elkaars leer) of je de leer onderschrijft en dat je je onderwerpt aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht als je in leer en leven misgaat. Ze geven geen oordeel of je jawoord(belijdenis van persoonlijk geloof in Jezus) elders gedaan nu wel of niet gemeend is.
Lecram
@Cra: blijkbaar is het onderschrijven van de leer dan belangrijker dan een het geloof in Jezus.
Aan de andere kant: is het persoonlijk geloof in Jezus dan geen onderdeel van de leer 'alhier geleerd'? Dat zou vreemd zijn.
hvdijk66
@CrA:
Dat verklaart veel, maar ik houd er een ijskoud gevoel aan over.
Purple
Inderdaad doet men in de GG belijdenis van de leer en niet zozeer van het geloof. Dit maakt het m.i. echter niet minder erg dat ze mensen uit een ander kerkverband, - voortgekomen en gestoeld op dezelfde Reformatie -, opnieuw belijdenis laten doen. Alsof in de andere kerken niet het Woord zuiver geleerd wordt, maar men een soort dwaalleer verkondigd. Gelukkig laat Gods Geest zich niet beperken tot 1 kerkverband.
pannenkoek
@allemaal,

Tja, die regel is er nu eenmaal gekomen bij de GG. Kan er ook niks aan doen.
Zo zeggen wij ook dat je de vragen van Voetius die vaak in de GG gebruikt wordt met belijdenis doen in alle (!!) kerkverbanden kan gebruiken, 'de leer alhier geleerd' Dat is bij de RKK die leer, bij de GG die leer, bij de CGK die leer.
Kan dus overal gebruikt worden. Ik hoor ook wel eens van protesten over het ' opnieuw belijdenis doen' Ben een GG-er, maar het echt niet overal mee eens.
CrA
Uiteraard @Lecram, maakt het persoonlijk geloof in Jezus onderdeel uit van deze leer. Dat ontkennen ze ook niet, stel je voor.
Maar als iemand zegt te geloven in Jezus, dan kunnen ze daar niets mee, zeggen ze(moet je er daarom ook maar niet naar vragen dan?), want de kerk kan en mag niet oordelen over het hart, maar alleen over de leer en het leven van iemand. Daarom moet je beloven goede werken te doen(het leven), maar ook de leer van de kerk, als de leer van de Bijbel, onderschrijven. Dus als men zegt te geloven, dan is dat volgens de leer van deze kerk gegaan, zoals dat in de Heidelbergse Catechismus staat. In de weg van zondag 2(ellende-kennis uit de wet), zondag 3(kennis van het verdorven bestaan), zondag 4( vechten tegen de straf), zondag 5(aanvaarden van de straf en buigen onder het recht), zondag 6(openbaring van Jezus als Middelaar) tot zondag 7(het aannemen van Jezus).
Dus, beste vraagsteller als je lid wordt in de GG dan verklaar je, niet alleen dat het geloof in Jezus noodzakelijk is, maar ook de weg waarin men daartoe komt, dat dit overeenkomt met de Bijbel. Je ziet dat het toch wel een verschil is en dat het veel meer omvat, of men vraagt: geloof je in Jezus, de Zoon van God of verklaar je dat de leer van deze kerk overeenkomt met wat de Bijbel zegt.