Overtraindheid

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

De laatste 3-4 weken heb ik last van erg vermoeide en zware benen. Als ik opsta voel ik spierpijn over heel mijn lichaam (met name in mijn rug en tussen mijn schouderbladen). Hierdoor voel ik mij nooit volledig uitgerust als ik uit bed ga. In de loop van de ochtend verdwijnt deze spierpijn, maar de vermoeidheid in mijn benen is continu aanwezig. Met name als ik opsta en begin te lopen of een trap op loop, voelen mijn benen zwaar aan. Maar ook als ik gewoon rustig op de bank zit of in bed lig, voel ik die vermoeidheid. Heel vervelend, omdat ik voor mijn gevoel niet meer kan uitrusten op zo'n moment.

Ik doe fanatiek aan wielrennen (drie tot vier keer per week), maar nu kan ik bijvoorbeeld weinig energie vinden om daaraan te beginnen. Als ik eenmaal fiets gaat het wel goed, maar ik merk dat ik minder energie heb. Verder voel mij gezond, beweeg ik dus voldoende en heb ik een normaal gewicht. Mijn vraag is wat mogelijke oorzaken kunnen zijn van deze vermoeidheid en wat verstandig is (bijv. rust nemen, of juist niet?).

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik jouw verhaal lees dan doet het mij het meest denken aan 'overtraindheid'. Kan dat kloppen? Als dat het geval is moet je inderdaad rust inbouwen.

Uiteraard kunnen jouw klachten ook bij andere dingen passen maar dat kan ik met de huidige informatie moeilijk inschatten. Je zou kunnen nagaan of jouw lichamelijke gesteldheid past bij 'overtraindheid'. Als dit niet zo blijkt te zijn, raad ik je een bezoek aan de huisarts aan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

moespierpijnsport(en)