Onfeilbaar

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Hoe moeten we het woord 'onfeilbaar' duiden als we het over de Bijbel hebben? Het is volgens mij geen geheim meer dat er in de Bijbel ook foutjes zijn geslopen. Geen fouten weliswaar die de boodschap aantasten, maar geheel foutloos is de Bijbel niet, volgens mij. Ik denk dat ik daar geen voorbeelden voor hoef op te noemen, die zijn op internet wel vindbaar. Als je in gesprek met niet-christenen spreekt over de onfeilbaarheid van de Bijbel krijg je dan als reactie dat die fouten er zijn. Dat leidt dan af van het werkelijke doel van het gesprek: die mensen tot Jezus leiden. Maar dan moet je wel geloofwaardig zijn en niet met een mond vol tanden staan door zaken te zeggen die niet kloppen. Hoe kunnen we dan het beste aan anderen uitleggen wat wij met onfeilbaarheid bedoelen, als we veronderstellen dat die foutjes in de Bijbel staan?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

3 reacties
Sammie2016
De auteur van de Bijbel en tevens de grootse Schepper van het Universum is volmaakt, alles wat Hij doet is volmaakt er is geen onvolmaaktheid in Hem te ontdekken. Dat geldt dus ook voor Zijn Woord, het is volmaakt en dus onfeilbaar of foutloos.
Ja, dan heb je nu dus het fenomeen dat er wel fouten in Gods Woord zijn geslopen bij het vertalen en interpreteren van de Bijbel, je zegt het goed vragensteller "ingeslopen".
Dat is wel een ernstige zaak want dat betekent dus dat er aan Gods Woord is 'gesleuteld' door onvolmaakte 'feilbare' mensen.
'Gods Woord' (ja ik gebruik met opzet aanhalingstekens) is dus niet meer wat het is 'het volmaakte woord van God'.
Sommige hedendaagse Bijbels of liever gezegd vertalingen/interpretaties daarvan zijn door mensenhanden dusdanig gebogen dat het in de filosofie/denkbeelden van mensen past.
Ik denk dan aan Gods waarschuwing dat niet te doen...
Openbaring 22:18-19 ..
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. 19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
of
Deuteronomium 4:2
2 GIJ moogt niets toevoegen aan het woord dat ik U gebied, noch er iets van afnemen, opdat GIJ de geboden van Jahweh, UW God, die ik U gebied, onderhoudt.

Dus correcter is het te zeggen dat mensen Gods Woord hebben veranderd, maar het Woord van de Almachtige God is in zijn zuiverheid volmaakt en alle aanneming waard.

fijne dag.
Lecram
@Sammie: Jij zegt: "Dus correcter is het te zeggen dat mensen Gods Woord hebben veranderd, maar het Woord van de Almachtige God is in zijn zuiverheid volmaakt en alle aanneming waard."

Dat is dus juist niet correcter. Mensen kúnnen Gods Woord niet veranderen.

Ik ben overigens zelf niet benauwd voor die paar keer dat er onregelmatigheden in staan, of dat er soms teksten zijn die niet in alle manuscripten voorkomen. De boodschap van de bijbel is nooit veranderd.
Voor moslims is contradictie of onvolkomenheid een veel groter probleem en zij stellen dus alles in het werk om de vele fouten en tegenstrijdigheden recht te praten, op soms hilarische wijze. En als ze dan iets in de bijbel kunnen vinden dat zijn ze er als de kippen bij om dat groots uit te meten. Maar christenen worden daar dus over het algemeen niet warm of koud van. In de bijbel gaat het om de boodschap, die is in de koran van ondergeschikt belang (je kunt ook nauwelijks een boodschap in de koran ontdekken).
Sammie2016
Hi Lecram,

In werkelijkheid zal Gods Woord altijd worden gedaan ongeacht hoeveel er aan getornd wordt.
In dit opzicht zitten we op één lijn hoor!
Maar je zult het ermee eens zijn dat eeuwen lang de Bijbel (met opzet) is verdraaid en verkeerd uitgelegd en onderwezen.
Toen Jezus op aarde was verweet hij de geestelijken van zijn tijd dat ze Gods Woord krachteloos hebben gemaakt door hun menselijke filosofieën (lees Markus 7: 7-9,13) ...7 Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.’ 8 Terwijl GIJ het gebod van God laat varen, houdt GIJ vast aan de overlevering van mensen.”
9 Ook zei hij nog verder tot hen: „GIJ stelt het gebod van God behendig terzijde om UW overlevering te handhaven......
13 en aldus maakt GIJ het woord van God krachteloos door UW overlevering, die GIJ hebt doorgegeven.

We zien ook heden ten dage dat het Woord van God verschillend wordt uitgelegd en onderwezen in de vele dogma's/leerstellingen.
Word Gods Woord naar waarheid onderwezen, je mag er aan twijfelen.

groet.