Halal laten slachten

Ds. H. Veldhuizen / 9 reacties

Vraag

Mag ik als christen halal laten slachten in mijn bedrijf?

Antwoord

Beste vriend,

Je vraagt of je als christen in je bedrijf halal mag laten slachten. Ik denk dat dat een belangrijke vraag is en dat een dergelijk vraag in onze tijd steeds meer kan voorkomen. Afhankelijk van waar iemand woont of werkt kan hij of zij in aanraking komen met mensen van een andere religie. In jouw geval zijn dat moslims.

Halal betekent: “wat mag, wat toegestaan is.” Het tegenovergestelde is haram, wat betekent: “wat niet toegestaan is, wat niet mag.” Bij moslims heeft dat betrekking op het eten van vlees. Varkensvlees is bijvoorbeeld haram; een varken is onrein en wordt niet gegeten. Vlees van schapen, runderen, lammeren enz. kan gegeten worden, maar het dier moet dan wel ritueel geslacht zijn. Het zal je bekend zijn dat ritueel slachten niet alleen bij moslims voorkomt, maar ook bij Joden. Ook een Jood zal geen vlees eten dat niet ritueel geslacht is.

De eerste gedachte die bij je vraag bij mij opkwam was: waarom zouden moslims in jouw bedrijf ritueel willen slachten? Ritueel slachten gebeurt als het goed is in een slachthuis, door een moslimslachter die daartoe bekwaam is en onder toezicht van een keurmeester, bij mijn weten van de islamitische keuringsdienst. Hebben degenen die dat in jouw bedrijf willen doen daar speciale redenen voor? Is de slachter die komt bekwaam en is er toezicht? Dat zijn vragen die je zou kunnen stellen.

Laten we aannemen dat je op die vragen een bevredigend antwoord hebt gekregen, dan blijft je vraag over: mag je als christen toelaten dat halal slachten in je bedrijf gebeurt? Bij het ritueel/halal slachten wordt namelijk de naam van Allah aangeroepen (“In de naam van Allah, Allah is de grootste”) en het dier wordt gezet/gehouden in de richting van Mekka.

Ik denk, beste vriend, dat er op zichzelf geen bezwaar tegen hoeft te zijn. Aan de ene kant kun je er namelijk moeite mee hebben dat bij het halal slachten de naam van Allah wordt aangeroepen, maar aan de andere kant kun je ook zeggen: het dier wordt beschouwd als een schepsel van God, dat alleen onder aanroepen van Gods naam en onder dankzegging mag worden geslacht en genuttigd. Ook bij het ritueel slachten door de Joden gebeurt dat. Wordt bij ons, wanneer er een dier geslacht wordt, de naam van God aangeroepen? Nee toch? Zién we het dier dat geslacht gaat worden eigenlijk nog wel als een schepsel van God? Ik denk dat we in dat opzicht nog van moslims en Joden kunnen leren.

Als het halal slachten echter in jouw bedrijf gebeurt denk ik dat ik daar van tevoren wel een eerlijk gesprek over zou willen hebben: dat je christen bent en dat het je als christen de Heere anders belijdt dan moslims Allah belijden. Daarbij hoeft niet direct de belijdenis van Gods als de drie-enige God ter sprake te komen (dat is voor moslims in een eerste of tweede gesprek een te grote sprong), maar wel is belangrijk dat naar voren komt wie Jezus is en wat je van Hem belijdt. Waarom zou je niet naar voren brengen dat ‘christen’ betekent dat je ‘naar Christus genoemd’ bent en dat je Hem belijdt als Heere en Heiland? Moslims staan in het algemeen open voor een eerlijk gesprek over het geloof en als je er de juiste woorden voor kunt vinden (Daar mag je om bidden!) zou het een heel goed gesprek kunnen worden.

Weet je waar je ook aan zou kunnen denken? Aan de geschiedenis van Naäman. Als hij genezen is belijdt hij: “Nu weet ik dat er op de hele aarde geen God is dan in Israël” (2 Kon 5:15). Maar daarna moet hij terug naar zijn eigen land, waar onder andere de godheid Rimmon (de godheid van de storm en van het onweer) gediend wordt. Hij moet met zijn heer, de koning van Syrië, zelfs voor de godheid Rimmon meebuigen in de tempel van Rimmon. Wat zegt Elisa tegen hem als hij dat tegen Elisa zegt? Wij zouden geneigd zijn om te denken dat Elisa tegen hem zou zeggen: daar kan geen sprake van zijn; je bent genezen door de enige God die er op de aarde is, de God van Israël, dan kun je niet meer buigen voor de afgod Rimmon. Maar Elisa zegt tegen hem: “Ga in vrede” (2 Kon. 5:18-19). Dat betekent niet dat Naäman de God van Israël verloochend zal hebben. Eerder zal hij gezegd hebben dat hij ervaren heeft dat de God van Israël machtiger is dan Rimmon en daar met zijn heer over gesproken hebben. Zo zou jij over het Halal slachten kunnen spreken met moslims. Zou zo’n gesprek, in de zendingssituatie waarin we in ons land in veel opzichten zijn terecht gekomen, niet van veel waarde kunnen zijn? Het kan zelfs tot zegen zijn.

Misschien zou je ook het antwoord kunnen lezen dat ik eens op Refoweb gaf over ‘halal-bereid eten’.

In ieder geval hoop ik dat ik je wat geholpen heb. Van harte hoop Ik dat je ‘vrede’ mag hebben met datgene wat in je bedrijf gebeurt.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

islam
9 reacties
CB
Dat Allah god betekend is bekend maar of Allah ook dezelfde god is als de God van Israël die enig is betwijfel ik ten zeerste! Zolang dat niet helder is zou er in mijn bedrijf niet “In de naam van Allah, Allah is de grootste” geroepen mogen worden! Dat zou ik beledigend vinden t.o.z van mijn God, de enige, de Waarachtige, de Eeuwige God van Israël (en van mij).
Yoshi
Bestaan er dan meerdere goden in het christendom CB? Vreemd.
IceCream
Zien we het slachtdier nog als schepsel van God? Goede opmerking, ook als we gaan kijken naar de manier wáárop we een dier doden. Halal slachten betekent onverdoofd de keel doorsnijden en het dier dood laten bloeden, wat het dier bewust mee maakt en wat dus makkelijk 4 minuten of langer kan duren. Kan dat als we het dier ook als schepsel van God zien? Moeten we er dan niet op een vriendelijke en verantwoorde wijze mee omgaan?
'Alzo lief had God de WERELD', letterlijk staat er 'de Cosmos'. Dat zijn niet alleen de mensen, maar ook de dieren en de planten. Ik denk dat onverdoofd slachten en onnodig lijden (wat tegenwoordig ook bij slachten niet meer hoeft) echt not done is als we het dier als schepsel van God zien waar we zorg voor hebben te dragen. Natuurlijk werden de dieren in de tijd van de Bijbel ook nog niet verdoofd geslacht (neem ik aan), maar toen waren de middelen ook nog niet voor handen die er nu wel zijn. En ik ben van mening dat we de middelen mogen/moeten gebruiken om onnodig lijden te besparen.
Karina
Het is jouw bedrijf dus ik neem aan dat jij of jouw werknemer dan de Halal slachting gaat uitvoeren? Niet een overtuigde moslim die Allah gaat vereren zoals eerdere reageerders denken?

Waarom niet? Ik zou zeggen dat het juist mooi is als jij als Christen je bedrijfsdeuren openstelt voor Moslims.
Karina
Overigens kun je bedenken wat onnodig lijden is. Een Halal geslacht dier moet een goed leven hebben gehad en misschien nog geen minuut paniek. Hij leeft nog 4 minuten maar is binnen een minuut al buiten bewustzijn.
IceCream
Was dat maar waar Karina, er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar halal/ritueel slachten en de pijn/paniek duurt vaak minuten lang.

Waarom niet een goed leven + verdoofd slachten?
Het is toch niet of of? Waarom zou je eerst een dier goed laten leven, maar het op een brute wijze willen laten eindigen? Waarom geef je een dier niet eerst een goed leven en laat je het daarna snel en pijnloos sterven als daar de middelen voor zijn?

Ik ben voorstander van dieren een goed leven geven, maar ook om dieren op een nette wijze aan hun einde laten komen. Ik zou het Bijbels ook niet kunnen verantwoorden om een dier paniek/pijn te bezorgen als het niet nodig is.
IceCream
Toevoeging: kijk eens een aantal filmpjes van halal/ritueel slachten en zie daar een SCHEPSEL van God, i.p.v. een stuk vlees of 'maar' een beest.
Omega
Het blijft een wonderlijke zaak dat mensen uren kunnen kijken naar beelden van oorlogen wereldwijd waarin mensen elkaar onverdoofd afslachten, of natuurfilms waarin prooidieren gruwelijk uiteen worden gescheurd, maar dat onverdoofd slachten (of jagen) zoveel politiek correcte emoties oproept.
Karina
Tja daarin verschillen de meningen dus. Persoonlijk vind ik dat een niet Halal geslacht dier meer te lijden heeft gedurende het leven en de aanloop naar slacht toe.

Hoe werden de offers aan God gebracht door Mozes en Abraham bijvoorbeeld? Ik zou niet weten hoe anders dan de keel doorsnede. En dat werd zeker al de tijd gezien als schepsel van God