Neurotische persoonlijkheidsorganisatie

dr. J. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik willen weten wat het verschil is tussen een persoonlijkheidsstoornis en een persoonlijkheidsorganisatie. Ik heb de diagnose neurotische persoonlijkheidsorganisatie gekregen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het vaststellen van een persoonlijkheidsstoornis, -structuur, of -trekken is van belang om een passend behandeladvies te kunnen geven. Tegelijk is het geen eenvoudige opgave. Er zijn verschillende manieren om de persoonlijkheid te onderzoeken en te komen tot een typering. De termen persoonlijkheidsstoornis en persoonlijkheidsorganisatie verwijzen naar verschillende manieren om de persoonlijkheid te onderzoeken en op basis daarvan te komen tot een typering. Overigens worden beide begrippen ook door elkaar gebruikt. Het veronderstelt behoorlijk wat vakkennis om deze begrippen uit te leggen en dat voert te ver voor deze vragenrubriek. Mocht je in jouw situatie echt benieuwd zijn naar wat dit voor jou betekent, dan kun je de vraag het beste stellen aan de specialist die jou heeft onderzocht en die tot deze typering is gekomen. Overigens kan ik er aan toevoegen dat een neurotische persoonlijkheidsorganisatie de meest milde van alle is. Eigenlijk heeft ieder mens wel trekken van deze vorm.

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

Tags in dit artikel:

persoonlijkheidsstoornis