Filosofen Pascal, Kierkegaard en Lewis

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Is het verantwoord om filosofen als Pascal en Kierkegaard te lezen? En wat te denken van een christelijk denker als C. S. Lewis?

Antwoord

De vraagsteller geeft met de vraag zelf al iets van een reserve aan. Ik ben niet thuis in Pascal of Kiergegaard, ken wel hun namen en iets van hun denken. Er zijn betere, er zijn slechtere... Ik zou zeggen: "Beproeft alle dingen, behoudt het goede."

Kierkegaard is persoonlijk behoorlijk somber gestemd, sterk onder invloed van zijn vader die "God vervloekt heeft" vanwege de armoedige en harde omstandigheden van de landarbeiders...

C. S. Lewis zou ik niet direct in deze rij scharen. Hij heeft een meer christelijk elan in zijn werk. Al heeft hij wel een zekere "atheïstische" periode meegemaakt in zijn leven, met name rondom de ongeneeslijke ziekte van zijn vrouw.

Ds. M. F. van Binnendijk

Tags in dit artikel:

C.S. Lewis