Twee kijven, twee schuld

P.M.G.P. Bos / Geen reacties

Vraag

Is het altijd zo dat er waar twee kijven, ook twee partijen schuld hebben in een ruzie? Een ruzie waarin de een heel veel gevoelens aangewakkerd heeft bij de ander en er opeens achter kwam dat hij het beloofde niet waar kon maken. Is degene die begon de schuldige of hebben ze beiden schuld, nu door beiden over en weer lelijke dingen zijn gezegd? Uiteindelijk gaat het om een diepe teleurstelling over beloftes die niet waargemaakt konden worden. De pijn die dit opleverde gaat nooit meer over!

Antwoord

In een ruzie waarbij de een de ander onheus bejegent, gaat dit gezegde niet altijd op. Het is wel een gegeven dat de ander altijd een rol speelt omdat je nou eenmaal betrokkene was of bent. Je hebt dus altijd wel een aandeel, hoe en wat dan ook. Het is goed voor jezelf daar in elk geval ook naar te kijken en mogelijk samen het voorval vanuit dat perspectief te bekijken en te bespreken. Open staan voor vergeving kan daarbij helpend zijn. Veel wijsheid toegewenst.

P. M. G. P. Bos

Lees meer artikelen over:

ruzie