Verplicht hoofddoek in moslimland

Kand. G.A. van Ginkel / 4 reacties

Vraag

Graag zou ik willen weten of je als christen naar een land op bezoek kunt gaan waar je verplicht bent om een hoofddoek te dragen. Voor mij zou het dragen van een hoofddoek daar niets met Allah te maken hebben, maar als ik die hoofddoek niet draag kan ik het land niet binnen komen. Sommige mensen in mijn omgeving zijn de overtuiging toegedaan dat het zonde is als ik een hoofddoek draag en sowieso als ik als toerist naar een moslimland ga. Ik lees graag uw reactie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een bijzondere vraag... Welk land mag dat wel zijn? Waarom wil je juist dat land bezoeken? Je zult goede argumenten hebben om als toerist niet naar Ommen te gaan, maar naar Oman (geldt daar trouwens dat hoofddoekjesgebod?). Met het dragen van een hoofddoek word je of ben je nog geen moslim. Ook zegt het niets over jouw persoonlijke respect voor de islam of de islamiet. Je geeft alleen aan dat je bereid bent om aan een voorwaarde te voldoen om het land in rust te kunnen bezoeken. Dat de hoofddoek voor  mensen om je heen in een religieuze setting wordt geplaatst, betekent voor jou persoonlijk niet dat jij je nu overgeeft aan die religie

Ik zou het bezoek aan een islamitisch land of ook het dragen van een hoofddoek niet zomaar als zonde willen bestempelen. Hoofdzaak is waarachtige liefde voor de God van Israël, Die Zich in Christus openbaart door de Heilige Geest.

Maar... denk nog eens na over Ommen. Prachtige omgeving. Kun je heerlijk vertoeven. Zonder kopzorgen.
Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

islam
4 reacties
mortlach
Je zou de mensen die zo reageren ook eens kunnen vragen of ze hetzelfde bezwaar hebben tegen Joden en hun keppeltjes. En zo nee, wat het verschil dan precies is.

Ik heb niet veel op met het soort mensen die je maar vanalles gaan lopen verbieden en al helemaal niet om dan met God als een soort grote Boeman die verboden kracht bij te zetten. Als je te veel naar dat soort lui luistert, kom je nooit meer je dorp uit en de wereld heeft te veel mooie plekken waar je er best een paar van mag bezoeken.
Lecram
Als je als vrouw wettelijk verplicht bent om je haar te bedekken, dan voldoe je gewoon aan de wet van dat land. Als het goed is doe je dat in ieder land dat je bezoekt.
Om moslim te worden is er meer nodig, je moet in ieder geval gemeend de shahada opzeggen en je aan de 5 pilaren van de islam houden.
mortlach
Je aan de wet houden wordt in de Bijbel volgens mij ook gewoon aanbevolen, nietwaar?
Rosarah
Haha, wat heeft deze kandidaat gebruik gemaakt van leuke woordspelingen!