Rode vlekken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb wel vaker allemaal rode vlekken op mijn armen, op mijn benen ook wel, maar daar veel minder. Ik weet alleen nooit waardoor het komt. Ik heb al eens een allergietest gedaan en ben al eens bij een dermatholoog geweest en daar bleek dat ik nergens allergisch voor ben. Waardoor het dan wel komt? Maar nu heb ik op die rode vlekken allemaal vochtbultjes zitten. In sommige zit groen vocht (dus een soort ontsteking?). Ik heb ooit voor die rode vlekken (en voor exceem) al vaak Hidrocortison zalf gehad. Daarna ook al eens Betametason (dus nog sterkere zalf). Maar dat helpt alleen zolang je het smeert. Van de dermatoloog kreeg ik later een zalf (de naam weet ik niet meer precies maar het begon met Tri....) nog sterker dan die Betametason. Maar als die plekken dan weg zijn, mocht ik die zalf ook beslist niet meer gebruiken. Die Betametason heb ik nog thuis liggen. Kan ik deze op die plekken die ik nu heb, smeren? Of is er een ander middel of zalf hiervoor? En weet iemand misschien waar deze rode vlekken en vochtbultjes vandaan komen of hoe dit te verhelpen is?

Antwoord

Moeilijke vraag! Mijn eerste gedachten gaan uit naar urticaria/galbulten of netelroos. Meerdere namen voor de zelfde aandoening. Daar zullen je huisarts en de dermatoloog ongetwijfeld ook aan gedacht hebben. Soms is urticaria allergisch gerelateerd, soms ook niet. Ik begrijp dat er geen sprake is van een aangetoonde allergie.

Hydrocortison, triamcinolon en betamethason zijn allen hormoonzalven. Van deze drie is hydrocortison het lichtst en betametason het zwaarst. Hormoonzalven zijn uitstekende middelen en kunnen met stopperiodes veilig een levenlang gebruikt worden. Ik bedoel dat je het op en af gebruikt en niet aan één stuk door. Men kan het bijvoorbeeld één tot maximaal vier weken gebruiken en deze daarna afbouwen en stoppen totdat het weer nodig is.

Meer over urticaria vind je op nhg.org -> patientenbrieven -> huid-> netelroos.

Maar of er inderdaad sprake is van netelroos, kan ik niet zeggen. Misschien kan je via je huisarts regelen dat je naar de huidarts mag wanneer de bulten in volle glorie aanwezig zijn?

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch