Kerk zoeken na verhuizing

Ds. M.W. Muilwijk / 2 reacties

Vraag

Binnenkort hoop ik te verhuizen. Nu waren er binnen mijn kerkverband al zaken waarover ik vanuit de Bijbel dacht dat het anders was dan daar werd geleerd of geleefd. Nu denk ik niet dat dat zaken betrof waarvan het heil afhankelijk is -is het immers niet van God afhankelijk?- en zou ik vanwege die zaken die kerk ook niet hebben verlaten. In de tijd dat ik in mijn huidige kerk zat heb ik daarover af en toe goed met anderen van gedachten kunnen wisselen.

Na mijn verhuizing zou ik graag lid worden van een kerk waarin men dicht bij het Woord en Jezus’ opdrachten blijft. Ik ben dus op zoek naar een kerk. Maar dan beginnen de moeilijkheden voor mij. Hoe zit het met de orde des heils? De bedekte en de vergeven schuld? De twee- of drieverbondenleer, de geopenbaarde of de toegepaste Christus, de veronderstelde wederdoop, de uitverkiezing, enzovoorts. Ik kom uit een kerkverband waar men niet op die manier over het geloof praat, maar ben echt op zoek naar een plaats waar ik de Heere het beste kan dienen. Ik vraag Hem om leiding, wil Hem vertrouwen, gebruik het verstand dat Hij mij gegeven heeft, maar ik kom er niet uit. Ik wil Hem zo graag dienen en de eer geven, ook in de kerk waarvan ik lid word, maar krijg het idee dat het als niet-theoloog haast niet mogelijk is om hieruit blanco een keuze te maken.

Zijn dit dan maar bijzaken? Ik ken de opsomming uit de catechismus waaraan een ware kerk moet voldoen, maar er is alsnog zoveel variatie. Als ik het goed begrijp zijn kerken hierom gescheurd. Dan zullen het toch zeker zaken van belang zijn? Misschien hebben soms verkeerde of menselijke elementen een rol gespeeld bij een scheuring, maar vaker zal het uit echt geloof zijn voortgekomen en ik vind dat verschillende verbanden ook wel wezenlijk kunnen verschillen.

Bijkomend probleem is dat ik in mijn omgeving maar weinig mensen ken die het geloof op dezelfde manier ervaren als ik en diegenen die dat wel doen, zijn vaak in dergelijke gemeenten opgegroeid en hebben daarom de keuze voor hun kerkverband minder bewust gemaakt, als ik dat zo mag zeggen. Er verhuist ook geen familie met mij mee. Als het een persoonlijke strijd moet zijn, vind ik dat jammer maar wil ik die weg gaan. Ik weet alleen niet zo goed meer waarop ik nu nog deze keuze moet baseren.

Mijn excuses voor de lange vraag. Ik hoop dat u begrijpt dat ik niet lichtvaardig denk over het veranderen van kerkverband, maar juist nu ik verhuis wil ik een goede keuze maken voor mijn Heere. Het gaat mij er niet om een kerk te vinden die aan mijn smaak of wensen voldoet, maar om samen met andere christenen God de eer te kunnen geven en elkaar en mensen die nog niet geloven daarin bij te staan. Ik heb het idee dat ik hierin vastloop. Kunt u mij wellicht praktische handvatten geven hoe hiermee om te gaan?

Antwoord

Beste vragensteller, -ster,

Als eerste excuses dat de beantwoording wat lang is blijven liggen. Vanwege vakantie en andere bezigheden was ik er eerder niet aan toegekomen.

Je vraag laat als eerste de pijnlijke verdeeldheid binnen kerkelijk Nederland zien. Je vraag roept ook de vraag op of die verdeeldheid werkelijk wel Bijbels te verdedigen is. Je vraagt om een aantal praktische handvatten. Het eerste handvat lijkt mij de praktische overweging: welke kerken er zijn in de buurt waar je gaat wonen? Je moet heel goede redenen hebben om zomaar een aantal kerken voorbij te rijden. Overigens krijg ik juist de indruk dat je dat niet wilt doen.

Het tweede praktische handvat is om in biddend opzien naar de Heere te gaan luisteren in verschillende kerkelijke gemeenten. Persoonlijk zou ik je willen adviseren dat daarbij de voorkeur uitgaat naar het kerkverband waarvan je al lid bent. Je moet namelijk een kerkverband niet zomaar verlaten. Daar moet een goede reden voor zijn. Wat je in de gemeenten in je nieuwe woonplaats hoort, moet je biddend toetsen aan het Woord van God.

Het derde praktische handvat is om eerlijk in gesprek te gaan met verschillende kerkenraden. Niets is beter dan om met elkaar in gesprek te gaan over het Woord van God, de uitleg daarvan en wat dit voor het dagelijkse leven betekent. Dit kan dan weer biddend aan Gods Woord worden getoetst.

Het vierde praktische handvat is hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Wanneer iets niet regelrecht uit Gods Woord komt of regelrecht uit Gods Woord is af te leiden, moet er niet een hoofdzaak van gemaakt worden. O.a. de belijdenisgeschriften zijn normen om te toetsen of iets een hoofd- of bijzaak is; overigens zeg ik hiermee niet dat de belijdenisgeschriften het einde zijn van alle tegenspraak.

Het vijfde praktische handvat is ondergeschikt aan de vier voorafgaande. Maar na deze vier lijkt het me toch niet helemaal onbelangrijk om je thuis te voelen in een gemeente. Wanneer je mag ervaren dat het samenkomen met de gemeente je dichter bij de Heere brengt en dichter bij elkaar als christenen, dan kan dit na de vier voorafgaande handvatten ook een aanwijzing zijn dat de Heere je in deze gemeente je een plek geeft.

Ik hoop dat deze vijf handvatten je wat kunnen helpen. Zegen in het vinden van de gemeente, waar de Heere je plaatst.

Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
2 reacties
CeesW
Misschien mag ik een tip toevoegen: Zorg dat je samenkomt waar alleen de Heere Jezus in het midden is en waar degenen die daar samenkomen vergaderd zijn omdat zij als christen deel uitmaken van het Lichaam van Christus (en daar dus niet samenkomen omdat zij allen lid zijn van een bepaald genootschap)

Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden. mattheus 18: 20
Race406
Zomaat wat kreten uit jouw vraag:
"Hoe zit het met de orde des heils?"
God gaat met iedereen Zijn Eigen weg. Wij hoeven Hem niet voor te schrijven hoe Hij moet werken.

"De bedekte en de vergeven schuld?"
Door God bedekte schuld IS vergeven schuld!!!!!! Als je daar onderscheid in gaat maken ga je een dwaalweg op!

"De twee- of drieverbondenleer"
Uiteindelijk gaat het niet om 2 of 3 verbonden. Het moet gaan om Christus Die gewillig is om zondaren te behouden! Dan mogen het 5846 verbonden zijn wat mij betreft.... Uiteindelijk is er maar 1 verbond. En dat is het verbond wat God sluit met Zijn kinderen om ze zalig te maken.

"De geopenbaarde of de toegepaste Christus"
Ook hier geldt dat als je dit soort kromme constructies gaat bedenken en toepassen, je een heeeeeel smal evangelie krijgt wat uiteindelijk geen evangelie is maar een dwaalweg.

"De veronderstelde wederdoop"
Die bestaat niet... Wel de veronderstelde wedergeboorte.
Maar mijn ervaring is dat zelfs in kerken waar die veronderstelde wedergeboorte zou worden geleerd, er wordt geloofd en verkondigd dat je zonder levend geloof het Koninkrijk niet binnenkomt.

"De uitverkiezing"
Ook hier geldt weer: Als je te sterk vanuit de uitverkiezing gaat redeneren je dan allerlei kromme constructies krijgt en een zeer smal evangelie. Ofwel ook weer een dwaalweg.

Zoek een kerk waar God verheerlijkt wordt en waar Christus wordt gebracht als de Verlosser Die niets liever wil dan zondaren zalig maken. Dan kun je in de CGK terecht, veel PKN gemeenten, een deel van de HHK en een deel van de GerGem. Ook bij GKV kun je dat tegenkomen. Kijk daarbij niet naar wat er anders gaat dan je gewend bent of prettig vindt. Dat gaat uiteindelijk om bijzaken.
Ik zal het anders zeggen: Wil je een ruim evangelie horen dwaal dan niet tever af naar rechts. Nu wordt ik waarschijnlijk door een deel van RW met pek en veren besmeurd op een bolderkar door Refoweb stad getrokken, maar dat zij dan maar zo... ;-)