Gezegend door preek

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een kerk waar verschillende dominees komen en heb soms dat ik me heel gezegend weet door een bepaalde preek, of dat het echt de woorden waren die ik nodig had of waar ik voor gebeden had! Ik ben dan soms zo blij en zoek dan soms op internet naar het mailadres van desbetreffende dominee om hem een mailtje te sturen waarin ik hem dat laat weten, dat God zijn zegen gaf aan de preek. Ik vraag me af of dat goed is?

Drie dingen houden me daarin tegen: 1. Is het voor een dominee nooit moeilijk om nederig te blijven, en alleen God de eer te geven, als hij weet dat God hem/zijn preek/zijn woorden zo duidelijk gebruikt heeft? 2. Ik heb het idee dat niemand dit doet en voel me altijd een beetje raar als ik het doe. 3. Op een ander moment als ik dan per toeval zo'n mail terug  lees dan denk ik: "Wat een vrome praat", en kan ik me zo ver weg voelen van wat ik toen schreef.

Antwoord

Natuurlijk mag je dat doen en je doet er veel goed mee ook. Dominees zijn net mensen. Ze kunnen positieve reacties gebruiken om hun vaak voortdurend gevoel van tekort schieten te compenseren. En het is heel belangrijk te merken dat er geestelijke resonantie of weerklank is. Vaak hebben predikanten het gevoel dat ze hun boodschap in het luchtledige lanceren. Nu is dat voor God geen probleem, want Hij schept nog altijd iets uit niets. Maar predikanten zijn van die kwetsbare mensen die graag eens merken dat hun boodschap overkomt. Vaak tot hun eigen verbazing en soms tot hun verwondering. En ik denk ook dat je het van Godswege niet verbergen mag of kunt als het Woord je raakt. Eerder zullen immers de stenen spreken... vul nu maar in... het liefst je eigen naam.

Of een dominee daar hoogmoedig van kan worden? Dat kan. Maar dan zorgt God er wel voor dat dit weer recht gezet wordt of dat hij terecht gewezen wordt. Maar dat is niet jouw zaak.

En wees niet bang dat je dit als enige doet, er zijn altijd nog een paar andere en soms godvrezende mensen die er evenzeer niet van kunnen zwijgen als God in hun leven spreekt.

Ja, de duivel zal je wijs maken dat dit ‘vrome praat’ is, maar laat hem maar praten want hij heeft nog nooit goed van God gesproken. Hij kan dat ook niet. Als jij dat nu wel kan, moet je dat beslist doen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

predikant