Vervelende broer

dr. J. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Ik ben dertien jaar en ik word elke dag van mijn leven door mijn twee jaar oudere broer geslagen en uitgescholden. Soms denk ik dat ik op het punt sta het op te geven, wat moet ik doen?

Antwoord

Hoewel je vraag heel kort, blijkt daar wel uit dat de dagelijkse mishandelingen je wanhopig maken. Mishandeling, zowel met woorden als met lichamelijk geweld, is zeer ernstig en moet direct stoppen! Heel goed dus dat je zoekt naar een weg om aan de mishandelingen een einde te maken.

Om dat daadwerkelijk te doen op de manier die het beste past bij jou en je gezin, zou ik meer moeten weten. Bij voorbeeld: wat maakt dat je er niet met je ouders over durft te praten? Daar zul je denk ik zelf ook wel aan gedacht hebben, maar kennelijk heb je redenen om dat niet te doen. Als dat zo is, is er nog meer reden tot zorg. Want dat betekent dat je het idee hebt dat het thuis niet veilig genoeg is om erover te praten.

Het beste advies dat ik je kan geven, is dat je contact opneemt met de Kindertelefoon. Daar kun gratis en anoniem mee bellen tussen 11.00 en 20.00 uur. Het nr. is 0800-0432. Gezien de ernst van de situatie zullen ze jou denk ik in contact brengen met de organisatie Veilig Thuis in jouw omgeving, maar dat hoor je wel van hen.

Ik hoop van harte dat je contact met hen opneemt, want nogmaals, dit is echt ernstig en dat moet direct stoppen. Vraag de Heere of Hij je hiervoor de rust en de moed geeft om het doen.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

mishandelingpesten
2 reacties
AHHK76
Als ik jouw vraag lees, doet het mij al pijn... terwijl ik je niet ken en het mij niet overkomt! Hoe erg moet dit voor jou dan wel niet zijn?!
Je hebt een goede stap gezet door een vraag te stellen. Ik hoop dat je volgende stap is om hulp te zoeken. Want dit stopt niet vanzelf. Dus helaas ben jij degene die in actie moet komen.
Kom op ga ervoor om dit te stoppen!
Jeremiah
Trek aan de bel, en onderneem stappen! Kom in actie! Dit is geen normale situatie.