(...) Kan ik hierdoor niet zwanger raken?

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Kort na de gemeenschap verlies ik (volgens mij een groot gedeelte) het zaad van mijn man alweer. Kan ik hierdoor niet zwanger raken?

Antwoord

Om je vraag goed te beantwoorden geef ik je eerst wat medische informatie. Bij een zaadlozing komt er 3-5 milliliter vocht vrij, wat sperma wordt genoemd.  Dit is ongeveer een vingerhoedje vol. Dit sperma bestaat voor het grootste deel uit vocht, afgescheiden door de prostaat en de zaadblaasjes. Ongeveer 1-3 procent van het sperma bestaat uit zaadcellen. Dat is dus maar een klein deel van het sperma. Wanneer je kijkt naar het aantal zaadcellen in het sperma dan zijn dat er ongeveer 50-100 miljoen per keer.

Het is heel normaal dat je na de gemeenschap een deel van het sperma weer verliest. Je hebt hierboven al gelezen dat er heel veel zaadcellen in het sperma zitten. In de vruchtbare periode van de vrouw, zullen er normaal gesproken echter voldoende zaadcellen overblijven om een zwangerschap tot stand te kunnen brengen.

Het feit dat je na de gemeenschap wat sperma weer verliest, is dus geen belemmering om zwanger te worden, maar een volledig normaal verschijnsel.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

medisch