Leuke jongen ontmoet met kindje

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Afgelopen tijd heb ik een leuke jongen leren kennen. Hij heeft zelf een kindje, maar hij is niet getrouwd geweest met die meid. Toen het uit was merkte ze pas dat ze zwanger was. Ze hebben wel schuldbelijdenis afgelegd en zij hoopt binnenkort met een ander te trouwen. Wat zegt de Bijbel over deze situatie? Gaat het hier om “Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel”?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om kort te gaan: gemeenschap tussen man en vrouw sluit/voltooit het huwelijk. Dat zegt de Bijbel duidelijk in Deut. 2:24: de man verlaat vader en moeder, hecht zich aan zijn vrouw (kleeft haar aan) en wordt met haar één. Dat is de Bijbelse volgorde. Je kunt die verschillende fasen niet van elkaar lospellen. Gebeurt dat wel, dan gaat het wringen. Dat voel jij heel goed aan door het stellen van de vraag waarmee je je vraag beëindigt. Het feit dat de zwangerschap bij de ex-vriendin van je vriend pas is ontdekt nadat de relatie was beëindigd, verandert aan die Bijbelse volgorde in principe niets.

De vraag die ik me in dit verband stel, is welke betekenis gehecht moet worden aan een schuldbelijdenis die kennelijk de situatie laat zoals die is geworden, tenminste: zo begrijp ik uit de situatieschets. Je kunt het pad van je vriend wel schoonvegen door te stellen dat zijn ex-vriendin (eigenlijk zijn vrouw) met een ander trouwt en zij daarmee (formeel) de huwelijksband, die door hun samenleven tot stand was gekomen, verbreekt, maar eigenlijk hebben zij die samen verbroken door uit elkaar te gaan nadat ze hebben samengeleefd als man en vrouw. Je kunt je in dit verband afvragen welke betekenis een woord als 'trouw' in de gegeven situatie nog heeft. Daar wringt voor mij de schoen voor jouw persoonlijke situatie. Daarover zou ik, als ik jou was, een stevig woord met je vriend wisselen.

Blijft nog de situatie dat (naar verwachting) hij, vanwege het kindje dat hij samen met zijn vorige vriendin heeft, voortdurend met haar in relatie blijft. Je start dus in een merkwaardige driehoeksverhouding en is dat wat de Bijbel met het huwelijk bedoelt? Ook al is er sprake van schuldbelijdenis, is daarmee niet het licht op groen gezet om je eigen weg te gaan, maar om terug te keren tot de Bijbelse orde en die is wat betreft het huwelijk heel duidelijk. Wijk je daarvan af, dan blijf je worstelen met een gebroken situatie en ga je een weg waarop de nodige voetangels en klemmen zijn te wachten. En is de weg onomkeerbaar, dan nog blijf je in deze concrete situatie wellicht levenslang met de gevolgen van een ondoordachte keuze te maken hebben.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden