Naar de Olympische Spelen kijken

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Is het verkeerd om als christen naar de Olympische Spelen te kijken op tv? Binnenkort zijn namelijk de Olympische Spelen in Peking en ik heb er altijd met veel plezier naar gekeken. Ook nu kijk ik er weer naar uit. Ik weet wel dat de openings- en sluitingsceremonie niet goed zijn en daarom kijk ik daar niet naar, omdat dan vaak ook de rituelen uit het verleden een rol spelen (die goden van de Grieken). Maar verder is het gewoon sport dat je ziet. Wat vindt u hier van?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een actuele vraag, zo vlak voor het grootste sportevenement ter wereld. Een vraag echter die ik niet met een ongereserveerd “ja” of “nee” kan beantwoorden. Heel belangrijk is namelijk hoe je er naar kijkt en in welke mate al die sporten je bezig houden. We moeten ook hierin zoeken naar de Bijbelse norm.

Zoals je zelf al aan geeft wortelen de Olympische Spelen (Hierna afgekort met O.S.) vanouds in de dienst aan de afgoden. Ze waren gewijd aan Zeus. Vanaf 776 voor Christus werden ze gehouden in het Griekse Olympia. Huidige openingsceremoniën hebben daar vaak nog verwantschap mee. Die klassieke O. S. werden in 394 na Chr. door de christelijke keizer Theodosius verboden vanwege hun heidense klimaat. De huidige O.S. werden opgezet voor een beter doel en vanuit een beter motief. Baron Pierre de Coubertin, grondlegger van deze spelen, had daarbij twee dingen voor ogen: De harmonische lichamelijke en geestelijke opvoeding van de jeugd en de versterking van de vriendschapsbanden tussen de volken. Maar de vraag is of die doelstelling ook daadwerkelijk wordt bereikt getuige allerlei dopingaffaires, die telkens weer de kop op steken. Bovendien leidt het vaak tot aanwakkering van de nationale gevoelens i.p.v. tot verbroedering.

Ik denk dat we jouw vraag het best kunnen beantwoorden door de O.S. te zetten in het kader van het totale sportgebeuren. Nu vinden we in de Bijbel geen directe afkeuring of goedkeuring van de sport op zich. Tenzij we bij 1. Tim. 4:8 een bepaalde uitleg volgen, die stelt dat Paulus wijst op het feit dat de lichamelijke oefening een zeker nut heeft. Een andere, mogelijk betere uitleg is, dat Paulus het daar gezien het verband niet heeft over atletische, maar over ascetische lichaamsoefeningen. Bij deze tweede uitleg is het dan juist een waarschuwing om aan de lichamelijke inspanning (en dus ook de sport) een niet te grote waarde toe te kennen.

Verder is het zo, dat de apostel Paulus vaak voorbeelden uit de sportwereld van zijn dagen aanhaalt om de gelovigen geestelijk aan te sporen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat Paulus dus ook alles goedkeurde wat er op sportgebied in zijn dagen gebeurde.

Anderzijds, de Bijbel verbiedt een gezonde sportbeoefening niet. Luther heeft er dan ook zelfs voor gepleit: “De zorgen van het hart en zwaarmoedige gedachten kunnen er door verdreven worden. Het lichaam wordt er lenig van en de mensen worden daardoor van ontucht en dobbelen verre gehouden.” Ook de Puriteinen wezen er op dat de mens in sport en spel leert om zijn driften te beheersen en sociale vaardigheden aan te leren. De vraag is of met name de  topsport wel die uitwerking heeft. Wat gezonde ontspanning zou moeten zijn wordt vaak tot ongezonde inspanning waarin te veel van het lichaam wordt geëist. (in strijd dus met het zesde gebod)

Is het gezonde en verantwoorde ontspanning? “Dat ligt voor de kijker in zake de O.S. anders dan voor de sporters zelf “, zul je zeggen. Die mogelijkheid sluit ik niet uit, mits 1. Tim.4: 4 en 5 je norm zijn. Je omgang met de sport dient geheiligd te zijn door het Woord en door het gebed. Vroeger beantwoorde men zo’n vraag als van jou vaak met de wedervraag: Kun je er de Heere voor danken? Dat gaat terug op dit Bijbelwoord. En je kunt er de Heere alleen maar voor danken als je er op een Bijbelse manier mee omgaat. Dat wil zeggen dat je niet mee doet aan de zondagsontheiliging door op zondag te kijken. Dat je er ook niet zo bezet en bezeten van bent dat het belangrijker voor je wordt dan de Heere en zijn dienst. Als je de Heere lief hebt wil je hem niet bedroeven, maar kun je Hem ook danken voor de ontspanning in sport en spel. Als je het zo bekijkt, dan denk ik niet dat je er verkeerd aan doet af en toe eens een sportonderdeel te bekijken en wens ik je veel kijkplezier.

En neem de les er van ter harte: “Weet gij niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat één de prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij die moogt verkrijgen”  (1. Kor. 9:24).

Ds. A. van Vuuren

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Capelle a/d IJssel
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

sport(en)tv