Belijdenis gedaan in Ger. Gem. en trouwen in PKN

Ds. C.G. Vreugdenhil / 4 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik willen gaan trouwen. Nu was mijn vriend Hersteld Hervormd en ik Ger. Gem. Mijn vriend is pas lid geworden bij mij in de kerk en we hebben belijdenis gedaan (dit jaar). Nu willen we volgend jaar gaan trouwen, maar mijn vriend wil voor ons trouwen nog overgaan naar de PKN om daar te trouwen. Het wordt waarschijnlijk onze thuisgemeente als we daar gaan wonen. Wat moet ik hiermee? Het voelt als een verloochening van mijn belijdenis om zo snel al over te stappen naar een andere gemeente. Ik weet dat je belijdenis doet van je geloof en niet van je kerk, maar het voelt voor mij gewoon niet goed.

Antwoord

HHK en GG, dat ligt niet zo ver van elkaar! Plaatselijk kan een PKN-gemeente daar ook wel dichtbij liggen, maar dat kan ook behoorlijk anders zijn.

Jullie moeten je dus eerst samen afvragen waarom je belijdenis gedaan hebt in de GG. Was dat alleen omdat jij daar dooplid was? Of was het misschien voor je ouders? Belijdenis doe je persoonlijk en als jullie dat afgelopen voorjaar in de GG gedaan hebt, waarom dan zo snel veranderen terwijl daar nog geen dringende reden voor is. Je kunt een woonplaats zoeken waar je lid kunt worden in de kerk waar je belijdenis hebt gedaan. Als er een duidelijke reden is dat je naar een plaats verhuist waar geen GG is, moeten jullie jezelf afvragen waarom je persé daar wilt gaan wonen.

Ik zou je willen adviseren om gewoon lid te blijven in de kerk waar je belijdenis hebt gedaan. Je gaat pas volgend jaar trouwen DV. Dan kun je toch ook wachten met verdere beslissingen tot de huwelijksdatum dichterbij komt. Als je serieus om goede redenen samen lid geworden bent in de GG, waarom kun je daar dan niet de huwelijksdienst laten plaatsvinden?

Als jullie in een andere plaats gaan wonen na je huwelijk moet je de situatie opnieuw bekijken. Als jullie nu al weten dat je naar de PKN zult overgaan is het inderdaad op zijn minst gezegd vreemd dat je dan nu al lid zou gaan worden van de PKN. Het lijkt erop dat jullie misschien niet genoeg hebben doorgesproken hoe je het gaat doen na jullie huwelijk. Probeer vooral inhoudelijke punten in de discussie te betrekken. Je kent de uitdrukking wel: “Je verandert niet zo snel van kerk als van jas.” Dat lijkt me nu wel van toepassing in de gedachtegang van je vriend. De beste oplossing is om er samen diepgaand over te spreken met elkaar en alles biddend voor de Heere neer te leggen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

kerkkeuzetrouwdienst
4 reacties
balksplinter
Prima antwoord van de ds. Ik vraag me inderdaad wel af waarom de vriend van de vraagsteller eerst is overgegaan van HHK naar GG om vervolgens weer naar de PKN te willen. Dat zijn twee switches van kerkverband in een hele korte tijd...
Sterkte hiermee!
hans0166
waar de Heer gepreekt wordt is het goed, je hóeft helemaal nog niet over te gaan, denk er eerst maar eens goed over na waar je nu staat.
Wat is er niet goed aan je kerkverband?
Als er iets niet goed is, wat is dan jouw rol/verantwoordelijkheid daarin?

Ik zeg niet dat je niet mág overgaan, ik heb zelf grotere sprongen gemaakt, maar weet eerst wat je verlaat... je weet nl nooit helemaal waar je nar toe gaat, en een belangrijk punt, je neemt jezelf mee, met al je mogelijk - en onmogelijkheden ...
Nochthans
"Ik weet dat je belijdenis doet van je geloof en niet van je kerk, maar het voelt voor mij gewoon niet goed."

Je zou het beste met dat "gevoel" naar God gaan, waar het vandaan komt en of Hij wil helpen dat "gevoel" weg te nemen.
Je hebt je leven aan Hem toevertrouwd,waarom zou je Hem dan nu niet vertrouwen? Het gaat om Hem.
dorual1
Je hebt een eerlijk antwoord van de ds gehad. Ik zou daarbij willen adviseren: jullie hebben kennelijk het afgelopen jaar samen belijdeniscatechisatie gevolgd. Is het niet een goed idee om samen een gesprek aan te gaan met degene die jullie catechisatie heft gegeven? Of iemand anders van de kerkenraad van de gemeente waar je nu toe behoort. Je hebt toch immers net met een eed beloofd dat je je onder hun pastorale leiding wilt voegen?
Van kerk veranderen doe je niet zoals je van je kleren verandert. En het is waar dat je belijdenis des geloofs aflegt en niet een contract met de kerk afsluit, toch behoor je nu tot die gemeente en is het niet meer dan een kwestie van respect, dat als je overweegt om in een andere plaats te gaan wonen en je daar bij een ander kerkverband wilt aansluiten, dat je voordat je hierover een definitieve beslissing neemt een gesprek met je huidige kerkenraad hierover hebt.