Verlangen naar niet-christelijke ex-vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb net een maand een relatie achter de rug met een fantastische meid. Het probleem was dat ze geen christen was. Ik ben in deze relatie het geloof redelijk kwijtgeraakt en heb hier ook weinig in gedaan. Ze heeft dus nooit echt kunnen zien hoe ik daarin echt ben. Op een gegeven moment begon ik weer aan mijn relatie met God te werken, daarbij zag ik steeds meer in dat we wel heel verschillend waren in onze visie. We zouden gaan samenwonen, maar uiteindelijk is dat niet doorgegaan. Ik vind het nu heel jammer dat het uitgegaan is, heb haar wel uitgelegd dat we heel verschillend zijn... dit vond ze lastig. Juist nu het uit is ben ik tegenover haar eerlijk hoe ik over God denk en hoe ik wil leven.

Ik ben in onze relatie ook vreemdgegaan. Dit heb ik haar nadat het uit was beleden. Ze is zo verschrikkelijk lief. Ze mist me en ze vindt het jammer dat ik het geloof nooit echt heb laten zien. Ik weet niet meer wat ik moet. Ben mezelf kwijtgeraakt de afgelopen jaren. Maar mijn liefde is er nog zeker voor haar, alleen ik weet ook dat zij een andere visie heeft als dat ik heb. Wat moet ik doen? Opnieuw beginnen met haar en dan compleet mijzelf zijn in de hoop dat ze zelf ook zal gaan veranderen? Of het helemaal loslaten. Ik heb haar veel pijn gedaan door niet compleet mezelf te zijn en door vreemd te gaan. Ik wil het goedmaken. Ik bid er ook heel veel om, maar weet niet wat God Zijn bedoeling is. Hebben jullie advies?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat Gods bedoeling is met jou en je vriendin weet ik net zo min als jij. Maar ‘bidden en werken’ is geen slecht advies, lijkt me. En met ’werken’ bedoel ik dan praten met elkaar en daarbij vooral luisteren naar háár. Tenminste als jullie nog steeds contact met elkaar hebben. En dat is het geval wanneer ik je verhaal goed lees, toch? Wat ik ook proef in jouw schrijven is dat alles wel erg draait om jóú. Ga dan nu eerst eens  luisteren. Góéd luisteren. Naar haar. Zonder al in te vullen wat jij vindt of denkt of gedaan hebt. Je schrijft dat je haar veel verdriet hebt gedaan: zie te weten te komen wat een en ander met háár gedaan heeft. Want het gaat nu even niet om jou, je liefde of je begeerte(n). Of in ieder geval niet álleen om jou, maar om haar of -zo je wilt- jullie beiden. Als zíj bereid is om opnieuw te beginnen krijg je een kans om haar gelukkig te maken. Wil zij echter niet, dan kun jíj niets anders doen dan afstand nemen. Voorgoed. Hoe lief ze ook is. Hoe erg het voor jou ook zal zijn. Weet je, een relatie is iets heel kostbaars en geen ‘speelgoed’, als ik het zo even mag uitdrukken.

Stel jezelf vragen als: hoe komt het dat de relatie is uitgegaan, wat waren (en zijn) je verwachtingen, en die van haar, hoe voorkom je teleurstellingen en verdriet? Werk maar aan deze vragen door een en ander op te schrijven. En misschien (daarna) met haar uit te praten.

Een relatie met God is ook kostbaar. Zeker. Maar van een ander ‘niveau’ dan een partnerrelatie. Ik weet niet hoe serieus je bent en hoe ik je visie moet opvatten. Misschien moet je dat nog maar eens nader omschrijven en naar mij toesturen. Ik weet wel, dat ‘zonden’ vragen om ‘vergeving’ en ‘een zondig leven’ vraagt om bekering ( d.i. omkering in de richting van Hèm).

Huiswerk genoeg dus, op de zoektocht naar wie je bent en naar wie je wilt zijn.

Het ga je goed,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering uit