Stemmen voor beroep op dominee

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik ben lid van de HHK en mijn kerkenraad zal binnenkort een dominee voordragen die bij genoeg stemmen beroepen zal worden. Onze gemeente is niet heel groot en daarom worden alle leden opgeroepen om te stemmen. Hoeveel procent van de leden moet voor stemmen wil de voorgedragen dominee ook daadwerkelijk beroepen worden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij minder dan 200 lidmaten moet de gemeente stemmen, waarna  de kerkenraad beroept. Voor een dergelijke vergadering geldt geen quorum hetgeen betekent dat er geen bepaald percentage van de lidmaten aanwezig hoeft te zijn voor een geldige stemming. De aanwezige leden ( of dat er nu veel zijn of weinig ) bepalen de uitslag van de stemming en daarbij is een volstrekte meerderheid voldoende. Dat is niet de helft plus een, want bijv. ook 16 van de 31 stemmen bekent ja. Blanco en ongeldig worden niet meegeteld.

Hartelijke groeten,
Ds J. L.Schreuders, Urk