Plaatsvervangende straf onrechtvaardig

Ds. P.D.J. Buijs / 2 reacties

Vraag

Ik sprak vandaag met een collega over het geloof. Het kwam erop dat alleen het geloof in Christus rechtvaardigt. Dat Hij in onze plaats geleden heeft. Die persoon zei: “Dat is toch niet eerlijk of rechtvaardig dat iemand anders voor jou straf krijgt en jij vrijuit gaat?” Ik wist niet goed hoe ik daar op moest antwoorden. Kunnen jullie mij daar bij helpen?

Antwoord

Beste lezer,

Dat is een mooie vraag, want daarmee zitten we in het hart van het christelijk geloof. Het is een onvoorstelbaar wonder dat ik behouden kan worden, gered van de eeuwige straf, op kosten van een Ander: Jezus Christus.

Laten we beginnen bij het begin: de mens was goed geschapen, maar is diep gevallen. Welbewust overtrad hij Gods gebod, wetend dat hij als straf daarop zou moeten sterven. Sterven, niet alleen in die zin dat ziel en lichaam gescheiden zouden worden, maar ook in de zin van 'geestelijke vervreemding van God'. En als derde: het eeuwig straflijden in de hel.

Nu kan God niet doen alsof er niets gebeurd is. Zijn heilig recht eist onze dood. Zal er ooit van verlossing sprake kunnen zijn, dan moet er aan dat recht voldaan moeten worden. Door onszelf, of... door een ander.

Het wonder van Gods onbegrijpelijke liefde is nu, dat Hij Zelf Zijn eigen Zoon gegeven heeft, om in plaats van zondaars te sterven. “De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem” (Jes. 53). De Heere Jezus had Zichzelf vrijwillig aangeboden om zo aan het recht van God te voldoen (zie bijv. Hebreeën 10:5-10). God de Vader heeft Zijn eigen Zoon tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden één en al gerechtigheid in Hem (2 Korinthe 5:21). Dat wil zeggen: opdat God op ieder mens die in Zijn Zoon gelooft, niets meer zou hebben aan te merken.

Is het dan niet onrechtvaardig van God dat Hij Zijn Zoon straft? Nee, Hij heeft door Zijn Zoon over te geven in de dood juist Zijn rechtvaardigheid bewezen. Zó heeft Hij de zonde op een rechtvaardige manier veroordeeld (zie Rom. 3:25 en 26). En dan is Hij vervolgens ook zó rechtvaardig dat Hij ieder vrijspreekt die op het offer van Zijn Zoon steunt (zie vers 26).

In de opstanding van Jezus heeft Hij Zijn Zoon in ere hersteld. In die opstanding heeft God de Vader de kwitantie gegeven: voor alle schuld van Mijn volk is voldaan. Tegelijk wekte Hij Zijn Zoon op om zo de werkelijkheid van de vrijspraak door Hem te kunnen uitdelen (zie Rom. 4:25).

Dit is nooit te bevatten. Christus stierf voor goddelozen, voor vijanden. Wie zou zoiets ooit doen? “Bij hoge uitzondering zal iemand voor een rechtvaardige sterven; hoogstens heeft iemand de moed om voor de goede mens te sterven” (Rom. 5:7 HSV). Maar de liefde van God gaat veel verder. “God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren” (Rom. 5:8, en lees de volgende verzen er maar bij). Dit is het Evangelie van de plaatsvervanging, van de wonderlijke ruil: de Heere Jezus werd zonde voor mij, en ik mag door het geloof in Hem volkomen rechtvaardig voor God staan.

Samengevat: met volledige handhaving van Zijn heilig recht spreekt God goddelozen vrij. Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid kruisen elkaar in de Persoon van Zijn lieve Zoon.

Ben jij al ondersteboven van dit Evangelie? Het vraagt de erkenning dat wij het nooit redden tegenover God; dat ik nooit in staat ben zelf de prijs te betalen die nodig is om verlost te worden van mijn zonden. Daarom is het Evangelie van het kruis voor de Joden een ergernis (een struikelblok), want ze menen zich te kunnen redden door zelf de wet te houden. En het is een voor de Grieken een dwaasheid: hoe kan een gekruisigde je nou redden? Dat is de 'aanstoot' die altijd in het Evangelie zit. Die mogen we er nooit uit halen. Maar als je tot die erkenning komt en buigt voor Christus, blijft er alleen maar aanbidding over!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

plaatsvervanging
2 reacties
henkie
Over het al dan niet rechtvaardig zijn: in ons recht kennen we ook de mogelijkheid dat een ander je straf voldoet. Je kunt bijvoorbeeld de geldboete van een ander overmaken en ouders zijn tot op bepaalde leeftijd aansprakelijk voor hun kinderen.
De vergelijking gaat lang niet helemaal op maar het punt is dat het niet oneerlijk hoeft te zijn.
denkna
Plaatsvervangende straf onrechtvaardig?

Als ik voor een ander de rekening betaal, is deze betaling absoluut rechtsgeldig en rechtvaardig! De sleutel ligt in de vrijwilligheid ervan.

Het zou inderdaad onrechtvaardig zijn, als ik tot betaling gedwongen zou worden. Of als het bedrag van mij gestolen zou zijn.

Daarom verdient de vrijwilligheid van Christus offer, naast alle andere aspecten, aparte overdenking en bewondering.