Gods naam noemen in trouwtoespraak

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

N.a.v. 'Voorkeur voor christelijke trouwambtenaar'. Mag de ambtenaar Gods naam wel noemen in zijn toespraak? In het eerdere antwoord (uit 2004) staat: "Men moet dit verzoek ook accepteren en respecteren, gezien de wettelijke vrijheid van meningsuiting." Is dit wel juist?

Mijn volgende vraag is: Mag je jezelf presenteren dat je christelijk bent bij de gemeente waar je jezelf meldt en Gods naam noemen? Zijn daar wettelijke regels voor?

Antwoord

De buitengewoon ambtenaar/trouwambtenaar van de burgerlijke stand mag gewoon een toespraak houden zoals hij/zij dat wil, maar niet de wet overtreden, dus geen haat zaaien etc. De trouwambtenaar mag wel spreken over God of over het christen zijn. De trouwambtenaar is echter geen evangelist. Maar als mensen een trouwambtenaar vragen en in een voorgesprek blijkt wie ze zijn, dan is het geen probleem.

Je mag zeker aan de trouwambtenaar aangeven -die wel of misschien zelf niet christelijk is- dat je christen bent  en welke waarde dat voor jou heeft. Tevens mag je ook aangeven dat je het op prijsstelt dat er bijvoorbeeld een gedicht of tekst die bij jullie past wordt voorgelezen. In overleg met de betrokken trouwambtenaar zal daar dan invulling aangegeven kunnen worden. In het gesprek wat je hebt met de trouwambtenaar kun je bespreken hoeveel invloed jullie hebben op de toespraak van de trouwambtenaar. Mogen jullie deze van te voren inzien en eventueel aanpassen? Welke stijl hanteert de trouwambtenaar. Is er ook ruimte voor vrienden of familie om een bijdrage te geven aan de plechtigheid.

De trouwambtenaar moet natuurlijk wel enkele teksten uitspreken, zoals de vraag aan de echtelieden en het formeel vaststellen dat ze in het huwelijk zijn verbonden.

Heb je hierover nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groeten,
Jannie van der Mark, RMU

Tags in dit artikel:

trouwplannen