Politieagent

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Mag je als politieagent zijnde iemand neerschieten? Waar ligt de grens tussen je bevoegdheid in je werk, het veilig houden van het land, en de richtlijnen van de Bijbel?

Antwoord

Beste vragensteller,

Volgens de wet mag een politieagent evenmin als ieder ander iemand zomaar doodschieten. Wapengebruik door een politieagend is aan regelgeving onderworpen en mag alleen dan als  een noodsituatie dat vereist. Bijv. uit noodweer of om erger te voorkomen als er dreiging van de persoon in kwestie uitgaat. In nagenoeg  alle gevallen waarin door toedoen  van de politie een dodelijk slachtoffer viel wordt dat achteraf onderzocht en beoordeeld. Je leest nog wel eens dat een politieagent wordt veroordeeld omdat hij excessief  geweld heeft gebruikt terwijl dat dus niet nodig was. In veel gevallen echter worden politieagenten daarvan vrijgesproken en dat is maar goed ook.

Is dat laatste het geval, dan is het doden door een agent ook ethisch gezien niet zomaar af te keuren (al lijkt het mij vreselijk als je voor zo'n situatie komt te staan). Gij zult niet doodslaan kan men niet zomaar betrekken op het doden in een oorlog of bij het uitvoeren van burgerlijke plichten zoals het voltrekken van een doodstraf. Het Hebreeuws heeft drie  woorden voor doden. Het in de wet gebruikte woord slaat niet op de gevallen die ik daarnet noemde. Dat zet dus niet de deur open naar grof geweld en willekeur. Maar als een overheidsdienaar met eer en geweten bijv. als soldaat zijn land verdedigt of als agent de rechtsstaat handhaaft, dan kan hem dat niet als zonde worden aangerekend. Hij doet zijn burgerlijke en ambtelijke plicht. Ik benijd hem niet, maar verwijt hem nog minder.

Met dank voor de vraag en hartelijke groet,
Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

leger