Getrouwde mannen en sekssites

Eleos / 11 reacties

Vraag

Een vraag voor een deskundige van Eleos. Kunt u mij, door objectieve redenen te noemen, alstublieft helpen om beter te leren begrijpen waarom mannen, terwijl ze houden van hun vrouw, naar internet gaan? Uit uw ruime praktijkervaring zult u vast redenen weten waarom mannen dit doen. Helpt u me alstublieft om dit te leren begrijpen. Mijn probleem is dat ik het niet kan begrijpen en daar zou ik heel graag uitleg over krijgen. Wat zijn redenen?

Antwoord

Nu neem ik voor het gemak maar even aan dat u het hebt over naar het internet gaan voor seks. Kennelijk zoekt hij seksuele prikkels, of laat hij zich door seksuele prikkels, die er op allerlei sites zijn in de vorm van reclame, verleiden. Seksuele prikkels zijn overal, maar op het internet zijn ze wel heel ruimschoots aanwezig. Makkelijk bereikbaar. Er is veel reclame, gericht op het verleiden dus op het plezieren en tevreden stellen van de consument.

Internet is een schijnwerkelijkheid. Wat op pornosites getoond wordt is slechts wat seksueel prikkelend is. Wat storend is daarin kan worden weggelaten. Je kunt uitzoeken wat bij je eigen voorkeuren past. Seksuele beelden brengen overigens sowieso een reactie van lichamelijke opwinding te weeg. Dit geldt voor mannen nog sterker dan voor vrouwen. Seksuele opwinding is zo dus makkelijk te vinden.

Heel anders dan seksueel bezig zijn met een mens van vlees en bloed met wie je een relatie onderhoudt in het echte leven. Want dan kun je mogelijke obstakels niet ‘wegklikken’, maar moet je die oplossen of zien te aanvaarden. Internetgebruik kan verborgen gehouden worden. Daardoor heeft sociale controle er maar weinig vat op, werkt niet als een rem. Dus: een makkelijke bereikbare heel krachtige plezierige ervaring. Dit in het algemeen. U vroeg naar objectieve –dus niet al te persoonsgebonden– redenen.

Er wordt veel gebruik gemaakt van erotische/pornosites op internet. Veel door mannen, maar ook door vrouwen. U bent dus niet de enige die hiermee te maken heeft. Dat wil nog niet zeggen dat u er geen probleem mee zou moeten hebben. Veel vrouwen hebben er moeite mee dat hun partner porno kijkt. Het is belangrijk dat u bij uzelf kunt uitzoeken wat u er precies zo naar aan vindt. Want ik denk dat u deze vragen stelt, omdat u moeite heeft met het gedrag van uw man in dit opzicht.

Als dit u duidelijk is geworden, is het het beste om daarover met hem te praten. Blijkbaar wilt u graag weten wat hij op internet zoekt. Zijn persoonlijke redenen. Ik zie in uw vraag dat u uw man werkelijk wilt begrijpen. Dat is een goede houding om met hem daarover te praten. Het kan best moeilijk zijn. En misschien heeft hij er tijd voor nodig om het tot zich door te laten dringen wat u van hem wilt – namelijk hem begrijpen.

Hannie van Rijsingen, relatietherapeut en seksuoloog, heeft een boek geschreven over de invloed van porno en internetseks op partners, kinderen en gezinnen, “Onzichtbare Ontrouw” (ik heb er al vaker naar verwezen). Het is gemakkelijk via internet te bestellen. En kan bijdragen aan antwoorden op uw vragen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
11 reacties
19855
Misschien is een overweging om kliksafe aan te schaffen niet verkeerd? ik kan wel uit ervaring zeggen dat alle andere filters niet toedoende werken!! geloof dat eenvoudig maar, echt!!!
Catherine
@19855 Kliksafe is heel makkelijk te omzeilen. Op de reform school van mijn dochter, kennen ze alle foefjes !
Ik kan dus ook niet begrijpen waarom mannen dit doen. Mannen zijn visueler ingesteld dan vrouwen, maar toch. Komt nog bij dat die vrouwen niet slim overkomen. In de 1e de beste bladenshop, wordt je vaak geconfronteerd met de voorpagina's van bep bladen. Als ik dan die lege holle snoetjes bekijk, denk ik: hoe kunnen mannen daar nu op vallen ! Mooi maar leeg.
EVA
Wanneer je in aanraking komt met alle vormen van sexualiteit buiten het huwelijk om, kan je gebonden worden door de geest van onreinheid, het kijken naar foto;s van naakte personen bijv ook al ben je een puber van 16 is niet onschuldig, het zet altijd wat in je leven maar ook in de geestelijke wereld, je raakt gebonden, en er zal een drang in je zijn om het weer te doen, en ach 1keertje.....maar zo gaat het van kwaad tot erger en kom je tot verslaving nog verder in de macht van de duivel op onrein gebied.
Er is altijd een weg terug wanneer die persoon er mee in het licht komt(beleid aan iemand in vertrouwen) en dan er mee naar het kruis gaat zo kan God deze zonden en gebondenheid wegnemen en kan er genezing en herstel plaats vinden.
Er zijn twee mooie boejes geschreven misschien helpen je die verder
Het gevecht van iedere man/ deze is ook in de vrouw vesie geschreven
Nogmaals als zonden beleden worden en bij het kruis gebracht worden dan pas kan er herstel komen maar het zal altijd een strijd blijven
janneman
waarom doen mannen dit?...waarom kijken mannen naar internet sites terwijl ze toch ook echt van hun vrouw houden?
De duivel zal alles op alles zetten om te verleiden, en vooral al op jongere leeftijd jongens in aanraking brengen met pornografie, en de schade die dit doet is ontzettend groot...verslavend.
Maar ik ben het ook van harte eens met Eva, er is bevrijding, maar het kost wel strijd..niet in eigen kracht proberen,dan lukt het niet, en nooit! maar breng je verslaving naar de Heere toe, vraag om vergeving en verlossing ervan.
En als je vrijmoedig kan zijn, vertel het aan iemand die samen wil bidden en mee wil worstelen.
En jonge vrienden die hier mischien leest..niet doen! niet kijken!er zit zo'n vreselijke zuigkracht aan, wat je je leven lang achtervolgt!!
Ik hoop dat er meerderen zijn die zich net als ik schamen..maar ook de strijd kennen!en dagelijks vluchten tot de Heere.Wilt U me bewaren, alleen in Uw kracht! En als je geen raad meer weet, dan roep je maar,Heere help me!
Alphonsus
ik heb ook wel vernomen dat mannen zouden kijken, wanneer ze getrouwd zijn, omdat de spanning in de onderlinge relatie niet meer die opwinding teweeg zou brengen waarvan de man vindt dat die spanning er wel zou moeten zijn.
Overigens vind ik het wel vreemd dat ook vrouwen op deze sites te vinden zijn.
Sliedrechtman
Een filter is een schijnoplossing. Vaak zie je dat er stiekem gebruik wordt gemaakt van een onbeveiligd draadloos netwerk van een buurman. Wat gewoon belangrijk is in een relatie is communicatie. Dus een zender maar ook een ontvanger. Zitten jullie op de zelfde golflengte? Kan je je partner confronteren met zijn surfgedrag op het internet? Kun je open spreken over sexualiteit in je relatie? Mannen willen gewoon vaker sex dan vrouwen. Hoe los je dit op in je relatie? Met communicatie in je relatie los je dit op, het is een stukje maatwerk tussen man en vrouw.
Cloudsadmirer
Alphonsus, ik vind dat ook, maar wel NET ZO vreemd als dat mannen daar zijn. Vrouwen hebben ook ogen, ook gevoel en zijn ook te verleiden door bepaalde spanningen. Het is niet zo dat als mannen sterker visueel zijn ingesteld de vrouw gelijk een rotsblok is.

Het is van beiden vreemd!
Catherine
@Alphonsus: soms kan ik het een klein beetje begrijpen van een man, in die zin: er zijn vrouw die helemaal uitzakken, de boel totaal laten versloffen en hangen. Als je dan zo'n leuk ding van 20, helemaal gefotoshopt natuurlijk ! kan zien, daar kunnen wij vrouwen in het normale leven nooit tegenop ! Gisteren nog een man gezien van 61 met een vrouw(tje) van 29 aan zn arm. Wat deel je dan samen ?
Diethelm
Filters zijn inderdaad gebrekkige middelen, maar een goede filter helpt. Je bemoeilijkt daarmee de gelegenheid tot het kwade. "Indien uw rechteroog uw ergert werp het uit". Als middelen er zijn, moeten we ze zeker gebruiken. Indien ze gebrekkig zijn, helpen ze te verbeteren.

Er is wel verschil tussen filters. Bij sommige filters kan de gebruiker zelf de filter aan/uit zetten. Bij kliksafe heeft de gebruiker die mogelijkheid niet. Daarnaast worden veel chatprogramma's (grote boosdoeners) door veel filters niet geblokkeerd). Kliksafe blokkeert chatprogramma's wel.
Als je zwak staat, is kliksafe dus beter alternatief.

Ik denk dat we nog steeds het gevaar van internet onderschatten. Met een, twee klikken ben je op de verkeerde sites. Een mens is nu eenmaal geneigd tot alle kwaad (Heidelberger Catechismus vr en antw 5) geloven we dat nog?
Catherine
@Diethelm: welk filter gebruiken ze dan op een reform school ? Ik hoor van mijn kinderen allerlei foefjes om het te omzeilen. Wij hebben zelf geen filter trouwens.
Annah
Een filter is idd te omzeilen, dus op een chatroom zal een goede 'omzeiler' best wel terecht kunnen komen, maar naar ik heb vernomen zijn sekssites e.d. toch wel zó enorm goed beveiligd. Op mijn vroegere refoschool hadden we de zwaarste variant van Kliksafe, zo ver dat je nieteens op Google kon. (waren we niet zo gelukkig mee, uiteraard).