Zonden overwinnen

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Ik zit al heel erg lang met een heel grote vraag. Is het mogelijk om als wedergeboren christen naar de hel te gaan? Vaak in de Bijbel, maar ook op internet, spreken mensen elkaar tegen. Paulus lijkt zichzelf ook erg vaak tegen te spreken. Op de ene bladzijde staat er dat je gered bent en dat God in je werkt (allemaal inspirerende en motiverende dingen.), op de volgende bladzijde spreekt hij dit allemaal weer tegen... Dan denk ik: wat moet ik nu geloven? Waar moet ik me nu aan vasthouden?

In mijn vroegere jaren (14 jaar, inmiddels ben ik 19) was ik bang om te zondigen de hele dag door en was ik daar ook maanden achter elkaar over aan het peinzen en struikelen. Ik zal maar zeggen dat ik me niet bepaald gered voelde. Als ik had gebeden voelde ik me helemaal goed, maar ik heb ontzettend veel nachten huilend op bed gelegen en de zonde werd daardoor niet minder. Soms hele perioden waarin ik het maar opgaf en het erger werd. Vaak zeiden mensen die ik had gemaild (geen tot weinig christenen in mijn omgeving), dat ik op het bloed van Jezus moest vertrouwen. Hij had alles al volbracht.

Maar wie zondigt die gaat naar de hel. Ik moet u zeggen dat ik dat nooit heb gesnapt. Wanneer kan ik nu in geloof leven, wanneer is de hel geweken? Ik heb ook zonden in mijn leven waar ik graag vanaf wil, maar het lukt me niet. Door studie en van alles ben ik ook nog minder tijd door gaan brengen met God, waardoor ik nu ook een soort afstand ervaar tussen God en mij. Tja, ik weet het allemaal niet meer zo goed en ook niet hoe ik de zonden moet overwinnen.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Vriend, ik ga proberen om je vragen te beantwoorden. Alleen ik wil je van te voren zeggen dat ik er alleen van getuigen kan. Het wonder is niet uit te leggen, alleen te aanbidden.

Je hele brief is doordrenkt van tegenstellingen. Ik merk tijdens het lezen dat de dingen niet helder zijn in je hoofd. Wat in het hoofd niet helder is, kan in je hart niet helder worden. Het is net als ‘hutspot’: alles is door elkaar gestampt.

Ik begin midden in je brief. Je schrijft dat je veertien jaar was en je was bang om te zondigen, de hele dag door. Je voelde je niet gered. Maar als je eens goed had gebeden dan had je een goed gevoel. Aan de andere kant huilde je veel, maar de zonde werden er niet minder door. Tijden dat je het opgaf en dan was het ‘ hek’ van de dam. Je zocht steun en zocht naar onderwijs, maar je snapte het niet.

Ik begrijp uit je schrijven dat mensen je hebben gewezen op het bloed van de Heere Jezus maar je bleef toch maar zondigen. En wie zondigt gaat immers naar de hel, zo schrijf je. Je werd gek van jezelf. Je kon het allemaal niet meer op een rijtje krijgen.

Vriend waar moet ik beginnen? Je hebt een totaal verkeerd beeld van vergeving en van rechtvaardig zijn voor God. Wanneer wij als een zondaar -die geneigd is tot alle kwaad, die zondigt tegen al de geboden van God, die nooit een gebod heeft onderhouden- nochtans op Christus vertrouwt, die is behouden, zegt het Woord (“die de Zoon heeft die heeft het eeuwige leven en komt niet in de verdoemenis”, Joh. 5:24, Fil. 3:9, Rom. 4:5, Rom. 5:1).

Vriend, het wonder van het Evangelie is dat God goddelozen rechtvaardigt! Wat betekent dat? Dat ze rechtvaardig zijn in de ogen van God. Nee, niet in eigen oog. Maar in Gods oog om Christus wil. God ziet om Christus wil geen zonde meer in Zijn Jakob en geen ongerechtigheid in Zijn Israel. Zo blank, zo rein. Zo blank als Christus blank is en zo rein als Christus rein is. Zo iemand kan niet meer naar de hel. Plaatsvervanging! Dat is Evangelie! Hij mijn hel en ik Zijn hemel.

Nee, dat kan niet. Nee, dat is ook zo, het kan ook niet. Maar het is wel zo, omdat God het gezegd heeft. Heeft hij de hel dan niet verdiend? Ach, tienmaal duizend maal. Maar Hij droeg mijn hel en ik ontving in Zijn Naam de hemel.

Misschien vraag je wel; zullen we dan maar in de zonde blijven leven? Er is toch meer genade bij God dan er zonden zijn. Nee, dat nooit! Dat gaat niet meer; “de zonde is mij de dood geworden” (Romeinen 6:1). Dus in de zonde blijven leven zoals vroeger, dat kan niet meer? Nee, dat gaat niet meer. Zondig je dan niet meer? Ach was het maar waar. Helaas! (1 Joh. 1-9): “maar indien wij onze zonden belijden, God is rechtvaardig dat Hij de zonde vergeve en onze reinige van alle zonden.” Wonder vriend, een goddeloze rechtvaardige!

Je laatste noodkreet is; hoe kan ik de zonde overwinnen? Nee, niet door jouw werken, hoe vroom, hoe serieus en hoe oprecht het ook lijkt. Onmogelijk om door de wet de zonde te overwinnen. Je redt het niet met godsdienst. Je hebt Christus nodig. De Zaligmaker der wereld. Niet eerst zonden overwinnen en dan tot Christus gaan. Maar het eerste wat nodig is in je leven is als een goddeloze de toevlucht nemen tot de belofte van het Woord. Hoor: het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt je van alle zonden. Dat heeft Hij beloofd.

Kom, ik nodig je in de Naam van mijn Meester uit om te buigen als een zondaar aan de voet van het kruis. Een iegelijk die in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven.

Sterkte en zegen.

Je ds. A. Simons,
Hervormd predikant te Montfoort

Lees meer artikelen over:

zonde
1 reactie
Muziek96
Wat een mooi antwoord! Ikzelf heb er ook veel aangehad.

Zelf herken ik ook deze periode dat alles door elkaar loopt en je het meer helder hebt, maar ik heb altijd mogen ervaren dat God je er uit helpt. Soms kan het lang duren voordat je uit zo'n periode bent, maar Hij laat je niet los. Vertel alles aan God. Hij zal je helpen!

Heel veel sterkte!