Sierlijke kroon of bruine dos

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik al een tijd mee worstel. Ikzelf ben 48 jaar en aardig grijs vanaf m’n 35e. Principieel heb ik mijn haar nooit laten verven. Ik ben van mening dat, zoals in de bijbel staat, grijsheid een sierlijke kroon is. Natuurlijk zou ik een bruine dos haar nog mooi vinden. Ik ben 20 jaar lid geweest van de Ger. Gem, waar haar verven heel normaal was, ook onder avondmaalgangers. Nu ben ik al jaren lid van de Herv. kerk/PKN (behoudend). Nu zijn er bij ons veel mensen uit de PKN weggegaan naar de HHK en de meeste van hen met geverfd haar... Ik kan er niet bij. Ik zal mijn haar niet verven omdat mijn geweten mij dat verbiedt.

Nu zult u zeggen: Dan is er toch geen probleem? Enerzijds niet, maar anderzijds vraag ik mij al jaren af: Ben ik nu gek? Is haar verven wel geoorloofd? Kunt u mij naar de schrift daar een eerlijk antwoord op geven?

Antwoord

Geachte broeder/zuster,

Ik vind dat je me een heel moeilijke vraag gesteld hebt. Mijn Bijbel zegt niet veel over haar verven. Eigenlijk niets. Ik weet niet of het in de Bijbelse tijd gebruikelijk was om je haar te verven opdat de grijsheid niet gezien werd. Eens heb ik me vreselijk geërgerd. Het was in een Evangelische gemeente. Men vierde moederdag. Er stond een mand vol cadeautjes voor moeders boven de 65 jaar. Kinderen mochten dit uitdelen. Maar er was een voorwaarde: alleen vrouwen die boven de 65 waren en grijs haar hadden kregen iets. Vrouwen die geverfd haar hadden kregen geen cadeautje. Dit vind ik ronduit verfoeilijk! Dit is discriminatie ten top.

Er zijn volken die hun haren altijd verven. Ook als ze nog vrij jong zijn en niet grijs. Ik zie dat bijvoorbeeld bij sommige stammen in Peru. Ikzelf zal mijn haar nooit verven, denk ik, ook al zou het bij wijze van spreken groen worden. Ik ben een beetje grijs en draag mijn grijze haar met ere, met vreugde (68 jaar). Doe dat ook maar!

Verder denk ik dat het tegenover weggaande broeders en zusters niet helemaal correct is om, naar hun haarkleur te kijken in combinatie met hun weggaan naar HHK. Wat u zegt over haar verven in de Ger. Gem., dat kan ik beamen voor vrouwen. Hoe het met mannen is weet ik niet. Ik ben er van overtuigd dat deze zaak een minder belangrijke aangelegenheid is en daarom vooral bij jezelf niet tot frustraties mag leiden. Natuurlijk leert Gods Woord ons dat het niet goed is als we ons ijdel opmaken. Maar wat hier allemaal onder valt weet ik ook niet echt.

Ik zou vooral niet de vraag willen stellen: “Ben ik nou gek? Ik denk dat u goed in elkaar steekt en zeker volkomen gelijk hebt dat u niet prakkiseert over haar verven. Maar aan de andere kant moeten we ook geen jacht gaan maken op mensen die dit wel doen. Ik denk dat voor deze dingen geldt: “Een ieder zij in zijn (of haar) gemoed ten volle verzekerd”.

Hartelijke groeten en Gods rijke zegen toegewenst.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

haardracht