Tabak hebben van roken

De Hoop ggz / 2 reacties

Vraag

Ik ben pas gelovig geworden. Was 33 jaar verslaafd. Aan de softdrugs gezeten en 20 jaar aan de harddrugs. Een paar maanden terug ben ik gestopt met de harddrugs en een paar weken terug met de sofddrugs. Ik rook nog steeds shag, al 33 jaar, maar nu ik gestopt ben met de drugs ben ik nog meer shag gaan roken. Ik ben soms warrig omdat ik niet weet hoe ik van de shag af kan komen. Van de shag kom ik niet af, raar. Van de drugs hoop ik niet dat ik terug val, want dan heb ik een groot probleem. Tot nu gaat het goed. Ik dank de Heer. Ik wil ook van de shag af, maar die kracht heb ik niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Van harte gefeliciteerd met de eerste stappen die je hebt gezet naar een verslavingsvrij leven. Het is een geweldig voorrecht dat je deze stappen samen met Gods hulp en kracht hebt gezet.

Om echt van je tabaksverslaving af te komen, adviseren we als eerste route die van de huisarts. Die kan je ondersteunen, eventueel met medicatie. Daarnaast is het goed om iemand in de arm te nemen en te vragen om je te ondersteunen op de weg naar een tabaksvrij leven. Want je hebt gelijk: tabak is verslavend en ongezond bovendien. Deze verslaving wordt erkend als een van de hardnekkigste.

We wensen je van harte een tabaksvrij leven toe. De zegen van God heb je al mogen ervaren in je leven. Ook hierin wensen we je die van harte toe.

Cor van Dam, Stichting Voorkom

Lees meer artikelen over:

roken
2 reacties
VrouwkeZondernaam
Sterkte in je strijd!
God zij met u!
JohannesHermanus
Heel herkenbaar. De harddrugs was voor mij niet zo een probleem; deur op slot gedraaid en sleutel weggegooid. Hartstikke ziek geworden, maar na een paar weken knapte ik weer op. Nooit weer harddrugs gebruikt. Softdrugs echter was een compleet ander verhaaltje. Daar waar de negatieve conditionering bij de harddrugs een beste stok achter de deur vormde, had het blowen juist een (althans zo leek het) positief effect. Het is mij niet gelukt om hier in een keer vanaf te komen. Ik ben een hardcore blower geweest, vanaf me 15e tot 41ste. Als ik dan stopte met blowen, vanwege gewetensbezwaren overigens, rookte ik wel 40 sigaretten op een dag! Heb je dat weer... Dan toch maar gaan blowen, want daar rookte ik verder niet bij. Al met al een halfslachtig gebeuren. De enige manier die echt werkt is rigoureus stoppen! Met alles wat over de longen wordt geïnhaleerd en slecht voor je is. Zelf inducerende rommel is het die de deur voor de duivel wagenwijd open laat staan. En reken er maar op dat hij daar zijn poten tussen weet te zetten, dat is net een Jehova's getuige.

Vergeet niet daarbij om te bidden tot God! Niet slechts om van je schuldgevoel af te komen, maar ook om kracht om vol te houden. Sleep jezelf bij je nekharen uit die koffieshop en houd er rekening mee dat er momenten van terugvallen bij aan te pas kunnen komen. Het kan een behoorlijke worsteling zijn om hier geheel vanaf te raken. Ik heb het alleen gedaan, althans zonder aanspraak te kunnen maken op vrienden, want die heb ik er niet aan overgehouden. Maar God is er altijd en in principe is dat genoeg. Ik kan me voorstellen dat in momenten van zwakte, het fijn is om even te kunnen praten over de moeite en je een bemoediging kan ontvangen van een ander. Laat dat ook zekers niet, als die mogelijkheid er is. Daar heb je elkaar voor immers. Het staat u vrij om mij middels een PB te benaderen over dit probleem, wellicht kan ik u van dienst zijn op e.o.a. manier.

Heel veel sterkte en consequentheid toegewenst en bovenal bid ik u Zijn zegen toe bij dit "project".