Vriendin voor verstandelijke beperkte zoon

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Onze geweldige zoon van 30 (met een verstandelijke beperking) zou zo graag een vriendin willen. Nu komt hij alleen niet zo vaak in aanraking met christelijke meisjes die ook een verstandelijke beperking hebben. Heeft u misschien een idee waar hij zou kunnen zoeken?

Antwoord

Beste ouders,

Wil uw zóón graag een vriendin of wilt u als óúders graag dat uw zoon een vriendin krijgt? Ik vind dat wel een verschil. Uw zoon mag dan een beperking hebben, hij is wél al volwassen met zijn 30 jaar.

Kán hij niet zelf ‘op zoek’? En, bij ‘niet zelf kunnen’, is het dan de taak van (bezorgde) ouders om iemand te vinden die bij hem zou passen? Is het doel van ‘een vriendin vinden’ om ook te komen tot een liefdesrelatie en mogelijk zelfs een eventueel huwelijk?

Zomaar wat vragen die ik u wel zou willen stellen als we in gesprek zouden zijn. Dus nu toch ook maar op papier gezet.

Kent u de vereniging Dit Koningskind? Zo niet, dan is misschien een kennismaking met deze vereniging een goede stap. Voor u én mogelijk ook voor uw zoon. En kent u de vereniging wel, bezoek dan eens (samen) hun (jaarlijkse) gezinsdagen.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

handicap
2 reacties
Ellenoor
Er zijn ook christelijke vakantieweken voor mensen met een beperking, uitgaande van verschillende kerkverbanden (google eens). En sommige kerken hebben ook speciale diensten voor mensen met een beperking. Nog afgezien van de vraag of een relatie wenselijk is, kan het voor jullie zoon heel waardevol zijn om op die manier meer contacten te hebben met medechristenen.
Dan nog even over een relatie: het ligt er heel erg aan wat voor beperking hij heeft of dat zou kunnen werken. Het lijkt me in ieder geval goed om, als uw zoon graag een relatie wil, aan hem te vragen waarom hij dat eigenlijk wil. Misschien is hij regelmatig eenzaam en lijkt het hem gezellig om altijd een maatje te hebben. Of hij verlangt naar intimiteit. Wellicht ziet hij om zich heen mensen trouwen en denkt hij dat dat blijkbaar bij een gelukkig leven hoort. Of ziet hij er echt naar uit om met iemand het leven te delen en eventueel ook kinderen te krijgen en op te voeden? Zo ja, kan hij dat aan?
M71
Vanuit mijn vorige werkkring heb ik hier wel mee te maken gehad. Ik ken uw zoon niet, maar het feit dat u als ouders deze vraag neerlegt en niet hij zelf vind ik al veelzeggend. Als hij dit zelf heel graag zou willen zou hij toch ook zelf deze vraag stellen en dit niet aan zijn ouders overlaten? En als hij daartoe niet in staat is moet je je afvragen of je er wel in mee moet gaan. Vragen die ik wij niet kunnen beantwoorden.
We hebben best wat problemen gehad bij dit soort vraagstukken: financiele kwesties, seksualiteit, zwangerschap etc.
Ik weet niet bij welke gemeente u zit, maar Helpende Handen organiseert ook familiedagen, bezinningsdagen, vakantieweken etc.
Als uw zoon eenzaam is en gewoon een maatje zoekt en niet in staat is om dit zelf te doen zou u ook contact op kunnen nemen met Helpende Handen.