Geen pastorale steun

Ds. K. van den Geest / 7 reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde vrouw die op dit moment in een zware depressie zit. Ik krijg geen pastorale steun; heb verschillende keren aangegeven dat het niet goed gaat met me! Er wordt beloofd te bellen, maar dit gebeurt niet. Ik heb een verleden waarover ik moet gaan praten. Dit zou helend zijn. Ik ben dit voorzichtig aan het proberen, maar het maakt me wanhopig waardoor ik verder wegzak. Ik ben in het verleden jammer genoeg erg teleurgesteld en beschadigd door mensen en de kerk.

Als ik aangeef moeilijke dingen te willen delen over het verleden krijg ik te horen dat er één uurtje tijd is. Ik zou in onze gemeente ook niemand weten waarbij ik dit zou kunnen, maar heb zo ontzettend de behoefte dat er iemand pastoraal naast me staan. Ik ga dit bij onze predikant niet krijgen, maar wat moet ik dan? Ik weet dat er staat “vest op prinsen geen betrouwen”, dat ik alles bij God moet brengen, maar dit doet zo ontzettend pijn! Heb wel professionele hulp!

Antwoord

Het is duidelijk dat u dringend pastorale zorg nodig hebt. Het is dan wel moeilijk te moeten constateren dat de kerk en de dominee (of een andere pastorale werker eventueel) dit blijkbaar niet bieden. Het karige uurtje tijd is in een situatie van een zware depressie zeer minimaal. Het doet mij denken aan wat Jakobus schrijft, dat het zelfde is als: “ga heen en word warm” (zie bijv. Jak. 1:27 en ook 2:13-17). Juist in Gods gemeente zou de zorg van de Goede Herder het samenzijn van de christenen toch moeten typeren (zie Psalm 133 en ook Psalm 23!). De kerk is toch geen zorginstelling met kantooruren?

Maar goed, dat helpt u nu niet m.b.t. de vraag (noodkreet) die u stelt. U hebt pastorale (= herderlijke) zorg nodig en mag dat ook vragen in uw moeilijke situatie. Wat als deze hulp niet geboden wordt? Ik kan alleen maar bedenken dat er christelijke instellingen zijn waar psycho-sociale hulpverlening gecombineerd wordt met een pastorale benadering. Zo zijn er huizen als De Hezenberg en hulpverleners met pastorale groepen zoals Spectrum (beide overigens in de zelfde plaats, Hattem). U zou daar kunnen informeren of men hulp kan bieden of mogelijk naar andere pastorale hulpinstellingen kan verwijzen. Ook ken ik de hulpverlening van mevr. Jeannette Westerkamp in Houten. Deze instellingen/personen werken op het snijvlak van psychotherapie en pastoraat. Op internet zijn deze instellingen/personen te vinden. En als u daar niet terecht kunt, kunnen zij u verwijzen naar soortgelijke instellingen en personen.

Ik bid dat u de hulp vindt die u in uw situatie zo dringend nodig hebt. Moge God u daarin leiden en zegenen. Hij laat u niet los!

Ds. K. van den Geest,
Alphen aan den Rijn

Noot van de redactie: De Herberg in Oosterbeek is eveneens een optie.

7 reacties
sydneylover
Noch kerkenraad, noch dominee zijn professionals als het gaat om sociale hulpverlening, en dat kun je ook niet zonder meer van mensen verwachten die ambtelijk werk vrijwillig doen!
Als de vraagsteller zelf al aangeeft dat ze in een zware depressie zit, dan zou ik dat zeker aan de dominee en wijkouderling melden, maar tegelijk professionele hulp zoeken.
shaila
Heel herkenbaar!!! Helaas...en wat kan dat pijn doen!!! Sydneylover ze vraagt ook niet om professionele hulp, ze vraagt op pastorale steun. Al zou het maar zijn dat de dominee of ouderling langs kwam om stukje uit de Bijbel te lezen en te bidden, zomaar er even zijn, hoeven geen grote woorden te zijn. Ik snap best dat het voor een kerkenraad moeilijk is, maar het is toch ook hun taak!?
kootje
Echt aanbevolen: de Oase in Ouddorp! Een warme deken!
Ik mocht er zelf een poosje verblijven, er is daar een open oog en oor voor de gasten, alle tijd voor je als je wilt praten!
Én een heel fijne pastoraal werker die aan de Oase is verbonden.
AHHK76
Beste vriendin,
Goed dat je schrijft en dat je al professionele hulp hebt! Wat erg dat je geen pastorale hulp krijgt van de kerk, terwijl je er wel om hebt gevraagd. Je bent als de gewonde reiziger, waaraan de priester en Leviet voorbij liepen. Je wacht op de barmhartige Samaritaan.... Ik vind het heel verdrietig, dat je zo behandeld wordt! God is gelukkig anders dan de kerkmensen, maar ik kan me voorstellen dat je dat ook even niet meer ziet....
Ik ben geen voorstander van zomaar veranderen van kerk. Anders zou ik je bijna adviseren om een andere kerk te zoeken. Ik weet niet in welke buurt je woont, dus is het ook moeilijk om op afstand advies te geven.
Je kunt ook kijken naar
www.evangelist-van-dooijeweert.com/235697831
Heel veels sterkte en herstel toegewenst!
HvK91
Als ik dit lees, lees ik een hulpkreet van iemand die hulp verwacht. Er is al professionele hulp aanwezig lees ik, maar de schrijfster heeft ook geestelijke ondersteuning nodig bij haar depressie. Dat is inderdaad belangrijk! Ik vraag me wel af of het daarbij noodzakelijk is het hele verleden op te halen. Soms gebeurt het dat iemand die een hulpvraag heeft bij meerdere personen hulp probeert te vinden in de vorm van een luisterend oor, in de veronderstelling dat dat uiteindelijk helpend is. Het resulteert echter vaker in vermoeide hulpverleners, want in dit soort gevallen is het luisterende oor niet voldoende, maar moet de hulpvrager zelf over een hobbel heen -bijvoorbeeld het accepteren dat het verleden is gebeurd, dat er bijvoorbeeld geen luisterende ouders waren in de kindertijd. (Wat het eindeloos zoeken naar luisteraars verklaart). Aangezien er professionele hulp aanwezig is, neem ik aan dat er aandacht is voor het verleden.
Wellicht is het verstandig de geestelijke zorg toe te spitsen op dit moment en het daarmee inderdaad in eerste instantie bij een uurtje te houden. Ook vrijwilligers en dominees moeten grenzen kunnen aangeven, ongeacht wat iemand denkt nodig te hebben.
Pubermoeder
Tip: misschien heeft u wat aan de bemoedigingssite. Onder het kopje "aktiviteiten" kunt u zien dat ze buddy's hebben .Een buddy doet verschillende dingen: hij of zij is geïnteresseerd in de situatie van de aanvrager, bidt voor deze persoon; stuurt ook wekelijks een persoonlijke mail, gaat in op (geloofs)vragen en denkt mee. Bij gebedswerk staat o.a. : we mogen op deze manier mensen tot steun zijn die gebed nodig hebben, maar de weg naar voorbede voor hun situatie niet goed weten te vinden in hun eigen kerk.
Van harte sterkte toegewenst en Gods hulp , Hij kan redden uit alle nood!
marit
Dank voor de reacties, ik wil er nog aan toevoegen dat er iets meer gebeurd is als geen luisterende ouders en dat mijn geloofsleven wordt beïnvloed door wat ik meegemaakt hebt dus leek mij het goed om dat te delen met de kerk.