Christelijke vrijheid en vrij van de wet

Ds. W. C. Meeuse | Geen reacties | 06-02-2004| 00:00

Vraag

Ik hoor in reformatorische kringen relatief weinig over de christelijke vrijheid en het vrij van de wet zijn. Roy Davidson schrijft hierover. Dit is bijbels gezien juist. Ik denk dat er hier verschillend over word gedacht. Ook bijvoorbeeld het onderhouden van de Sabbat staat iedere gelovige vrij. Wat is uw mening hierover?


Antwoord

Over de christelijke vrijheid kun je lezen bij Luther: "Over de Christelijke vrijheid". De preken van Roy Davidson ken ik niet. Bij gelegenheid zal ik de opgegeven site eens bezoeken. Als wat hij zegt volgens de vraagsteller Bijbels gezien juist is, mag daar ook niet verschillend over gedacht worden! Dat dit wel zo is, komt door een verschillende interpretatie en uitleg van wat de Bijbel leert. En vervolgens krijgen verschillende uitleggers hun eigen volgelingen hierin. Zodat het niet meer eenduidig is, wat Bijbels is en wat niet. Dat is duidelijk te zien b.v. aan het houden van de sabbat. Ook in Reformatorische kringen horen we stemmen, die pleiten voor het terugkeren tot het houden van de sabbat. Zie b.v. Rom 14:5.

Wij houden de eerste dag van de week als rustdag, als de dag van de opstanding van de Heere Jezus Christus. De Heere rustte op de zevende dag (Gen 2: 2,3). Dat was de eerste dag die Adam beleefde na zijn schepping. Deze dag heeft de Heere geheiligd, d.w.z. apart gezet voor Zijn dienst. Niet om deze wettisch in te vullen. Maar wel om deze dag zo als rustdag te gebruiken, zoals we dat leren uit zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus. Dan hebben we gelijk een antwoord op de vraag: wat mag wel en wat mag niet op zondag.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

sabbatwet

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
143 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) De dominee had niet genoeg tijd om het zo uit te leggen dat ik het ook snapte, dus het leek hem beter om of een groep lager te gaan (...) ik ben de enige gemotiveerde in de groep. Ik vind het nu dus ook niet leuk (...)

Geachte dominee. Ik ben een meisje met een verstandelijke beperking en zat op catechisatie van 16plus. Dat was te moeilijk (dat wist ik zelf ook). De dominee had niet genoeg tijd om het zo uit te legg...
Geen reacties
06-02-2007

Man wordt kriebelig

Ik heb een persoonlijke vraag, waar ik niet anders dan anoniem een antwoord voor hoop te vinden. Omdat ik zelf het gevoel heb, na samen een stel lieve kinderen ontvangen te hebben, nu even vooral psyc...
19 reacties
06-02-2018

Jezus vervult de wet maar verandert hem niet

Enerzijds zegt Jezus: Ik verander geen jota aan de wet of Thora. (Hij zegt dus ook niet stenigen is verkeerd, maar wie zonder zonde is werpe de eerste steen). Anderzijds zegt hij ook: Ik heb de wet ve...
Geen reacties
06-02-2023
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag